Utrop - Kunniga uppfödare, behöver er hjälp!!
Gerbilen
För nått års sen så öppnade jag in Gerbilen i mitt liv och det var det bästa jag gjort i mitt liv, vilka underbara djur! Jag har endel erfarenhet utav dem eftersom jag går på en naturbruksskola och läser djurvård, sista året. Men man lär sig aldrig för mycket!
Men nu är det så att jag bestämt mig för att starta en uppfödning, kanske inte nu men när jag vet hur det går till och det är mycket som vill till, till detta. Men kunniga uppfödare där ute, jag vore så tacksam om ni berättade hur man går till väga, endel viktiga råd och ge mig m.m ..
Jag har en anteckningsbok där jag skrivit upp en assa om ex uppfödning, ungar, beteenden och lite till. Denna informationen har jag funnit på internet.
Vill inte ha svar utav hobbyuppfödare, ENDAST seriösa uppfödare som har mångårigerfarenhet då jag är mån om mina djur och vill att det ska bli seriöst!
Tack på förhand! :)
/ Heidi
Det jag vill avla fram är nya färger men även djur med god temprament.
Att bli en gerbiluppfödare, länk.
för att färgavla bör du kunna genetiken:
Sedan kan det vara en idé att kolla på de olika föreningarna så att du kan få stöd och hjälp på vägen.
Du har:
svenska hamsterföreningen med gerbilsektion
Svenska gerbilföreningen
Svenska gerbilsällskapet
Tusen tack! :) .. din uppfödning är ganska ny också väl ? hur många år var den planerad ? Vad avlar du fram ? :)
- Ska man i kontakt med någon för att få lov att starta en uppfödning ?
- Hur blir man medlem, vart är bäst, i vilken förening ?
- Hur många gerbiler bör man ha ?
- Är förening ett MÅSTE ?
- Stamtavla, hur får man fram sådant ?
Ursäkta men är ganska ny inom sånt här, och det är aldrig försent att lära sig..
#3 Nej, min uppfödning har funnits i något år nu, även om jag tar väldigt få kullar.
Jag avlar helhjärtat på temperament och hälsa, även om jag personligen har ett genetikintresse så jag räknar ut vad som kommer i kullarna och sådär. Men jag färgavlar inte.
*** Ska man i kontakt med någon för att få lov att starta en uppfödning ?
**Nej, det är om du själv vill. Det finns inga måsten för att få bli uppfödare, däremot så kan du aldrig bli reggad eller licensierad uppfödare utan att tillhöra en förening. Med andra ord blir du aldrig mer än hobbyuppfödare.
**
* Hur blir man medlem, vart är bäst, i vilken förening ?**
Du kontaktar den förening du har valt ut och betalar en medlemsavgift.
Vilken förening som är bäst beror på vad du ska avla på, så läs på ordentligt innan du väljer.
Personligen har jag valt svenska gerbilsällskapet, var med och grundade det då vi var ett gäng som ansåg att det inte fanns en bra förening som uppfyllde våra krav på alla punkter. Vi har plockat bort färgstandarden bland annat och avlar på temperament som främsta punkt. En gerbil är sällskapsdjur 365 dagar/år, och kan ställas ut och visa upp sin snygga färg kanske 5-6 gånger om året. Dessutom sjunker medelåldern och sjukdomarna ökar lavinartat. Vi vill inte ha fler sjuka djur som är avlade för sitt utseendes skull!
**
* Hur många gerbiler bör man ha ?**
Tillräckligt för att ha bra avelsmaterial att använda, och förhindra inavel. Du ska även kunna behålla alla ungar du sätter till världen, om de inte blir sålda. Räkna med minst 10-15 gerbiler.
* Är förening ett MÅSTE ?
Nej, inte om du ska hobbyavla.
**
* Stamtavla, hur får man fram sådant ?**
Via en förening. Du kan göra egna, men de är inte giltiga utan föreningsstämpel och stambokföring.
Tacktack :) du har vart till mkt hjälp!
varsågod! Bara glad att kunna hjälpa 
Vi behöver bli fler som satsar på seriös avel, så vi kan få rätsida på gerbilstammen och minska hälsobesvären och få fram underbara sällskapsdjur!
Ja precis, allt för många som bara avlar för att dem är söta när dem är små, eller för att de är roligt för stunden.
Synd om djuren :/

Jag tycker att Tassy har beskrivit för dig ganska bra men jag vill bara förtydliga en sak.
Tassy har skrivit "Vi vill inte ha fler sjuka djur som är avlade för sitt utseendes skull!"
Jag hoppas och tror inte att det är någon som avlar på en gerbil för utseendets skulle om den är sjuk. Det gör i alla fall inte jag och jag är inte med i samma förening som Tassy.
Att avla ut den svenska gerbilstammen och få friskare djur är ett väldigt stort mål i min avel, större och viktigare än gerbilens utseende.
Vill du satsa på gerbilaveln tycker jag att du ska försöka gå en uppfödarkurs hos den föreningen du valt. Du kan säkert maila o höra med varje förening om du vill veta mer om den eller bara ta reda på när de har sina kurser.
Lycka till!
//Julia - Vision's Gerbiler
Tack tack!
Dessutom så finns det säker som Tassy säger, folk som avlar bara för att få fram ett visst utseende även om djuren är sjuka.. ingenting är omöjligt .. endel bryr sig inte alls om djurens välmående!
Jag litar på Tassys förslag och håller just på att läsa massvis av artiklar hon lagt upp :)
Mycket bra!!
Tacksam över hennes hjälp!
#9 Vill förtydliga mig själv lite också, tyckte jag var noga med att skriva att ts själv får läsa på de olika föreningarna och välja själv, sedan skrev jag min personliga åsikt efter, men det verkar som att jag inte lyckades vara tillräckligt tydlig 
Det finns alltså bra uppfödare i alla föreningarna, och grunden i alla föreningarna är bra. Sedan får man välja själv om man vill ha det lite blandat med både färgavel och hälsa/temperamentsavel eller om man väljer att vara mer strikt och väljer bort färgen och satsar enbart på de andra två punkterna. Det är upp till var och en hur man prioriterar. Det går utmärkt att kombinera fram friska och vackra djur, men man får inte fram det perfekta om man väljer att blanda, det är vad jag tror iallafall, men det är inte fel att kombinera.
Sen vet jag tyvärr att det finns uppfödare som enbart bryr sig om färg, som alltså har sagt det ordagrant själva. Detta tror jag att alla seriösa uppfödare håller med mig om att det är fruktansvärt, oavsett om man tillhör någon förening eller ej.
Jag vet även att både du och Anemones jobbar mycket på hälsa och temperament, och ni är även en av de som är mer aktiv i eran förening, så keep up the good work!
Jag menade inte att rikta kritik åt något håll, beklagar om det kan ha verkat så. Det här med att välja förening är nog det svåraste valet faktiskt, så TS, ta god tid på dig. Du kan även kombinera och gå med i flera av föreningarna.
Angående hur många gerbiler man bör ha så har jag lite tips:
- Spara inte för många djur! Spara den bästa eller de 2 bästa ungarna ur varje kull, men inte mer.
- Spara inte ungar som du vet från början bara är till sällskap.
- Sammarbeta med andra uppfödare istället för att ta många kullar själv.
- Kom ihåg att det alltid är lättare att hitta eller låna avelshanar. Har du en viktig kull, så spara den bästa honan!
Om du inte ska föda upp så många kullar så är det klart att man kan spara gerbiler som endast är till sällskap, men om du ska ha några kullar om året så blir det väldigt svårt.
Om du vill ha max 20 gerbiler så ska du skaffa max 5 nya gerbiler per år. Alltså 5 st som är under 1 år, 5 som är 1-2 år, 5 som är 2-3 och >5 som är 3-4 år. På så sätt slipper du få för många gerbiler. Det är inte kul att vakna upp en dag och inse att man har sparat för många djur!
Tack för kloka råd Emma.
Gick ju själv på den niten, så mysigt att spara sällskapsdjur liksom… tills burarna tog slut..
Blir lätt så om man fäster sig för dem.. Dem är ju oemotståndliga 
#15 Japp.