Parnings fråga..!
Här på bilden är Estupendo, min egna lilla ökenråtta :D han är lungn och jätte gosig att vara med och hålla i. och sen så har vi jackson… Han är en riktig vilding det är han som är dominant i buren. Och det går inte att hålla i honom han är helt galen bara! :O Men han är snäll mot Estupendo!
FRÅGA: - Jag undrar om jag skulle para någon utav dem med en hona, villken är då bäst av dem?
Söt gerbil på bilden! Det är bara du som bestämmer vilken du ska para förstås, men jag skulle definitivt välja Estupendo, då du skriver att han är så lugn och gosig. :) Hade du tänkt handpara?
Har de känd stam, eller är de zoodjur?
Är de zoodjur bör ingen av dem paras, är stammen känd så kan man överväga den som är lugn och hanterbar. Att para innebär ett stort ansvar med mycket planering för att undvika sjukdomar och få fram så gott temperament som möjligt, så du bör leta efter en hona som väger upp hanens nackdelar, och tvärt om.
Givetvis väljer du det själv frågan är bara vad du vill få fram för ungar ? Är det färger, temprament eller något annat ? :) Om Estupendo som du säger är lugnast så hade jag nog sattsat på honom om jag var du :) .. Men det är ju bara min åsikt! Självklart väljer du själv.
Han var väldigt vacker i färgerna också :)
Förlåt mig, men hur kan man ens överväga att para en gerbil som så galen att man inte kan hålla i honom??
#1: japp jag hade tänkt att handpara :) Jo det är nog som du säger.. Estupendo är nog bäst!
#2: jo stammen är känd, men är det inte rättså svårt att hitta en hona som väger upp hanens nackdelar och så?
#3: Ja, jag tycker Estupendo är finas i både färg och temerament :) Så det blir nog han isåfall! :)
#4: Nej men han är inte elak eller så, det är bara det att han är bara muskler och drar sig ur handen med all kraft han har och sen hoppar iväg 2meter x) det är ju inge sådär jätte bra! ;P
#5 Okej, men om du ska handpara måste du även titta på dominansen. Får den undergivna ungar kan de dödas eller tas över.
#5 Jo, det är väldigt svårt att hitta en hona som väger upp hanens nackdelar när hanens nackdelar är ganska så allvarliga…
Nu ska jag vara brutalt ärlig mot dig, för gerbilernas skull;
Personligen förstår jag inte varför det ska paras hit och dit med hobbyavel när man endast har 2 gerbiler att välja mellan. Det är inget utbud för ett bra avelsmaterial. Det finns ingen planering eller tanke bakom. Det skapar ännu fler oönskade gerbiler som lär hamna på blocket och sen bli ormmat, utkastade i skogen eller misskötta.
Vill du bli en seriös uppfödare så finns det gott om hjälp att få och inte mindre än 3 föreningar att välja mellan. Du är varmt välkommen, det menar jag verkligen, men snälla låt inte 1-2 kullar ungar komma till världen om de inte på sikt kommer att bli en del av ett bra avelsresultat.
Hur kan jag säga det som uppfödare då? Jo, för att jag har haft hamstrar, möss, råttor, hundar… och jag har aldrig avlat på dem, just för att jag varken har tillräckligt med kunskap eller passion. VARFÖR skulle jag avla fram medelmåtta hamstrar/möss/råttor när det finns gott om medelmåtta djur som behöver ett hem?
Avel ska lämnas åt seriösa uppfödare. Bli en av dem eller sluta tänk på avel.
#7 Väl talat Emma.