Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2475 ggr
fannyissa
2010-06-03 19:44
0

Allergi mot spån?

Hur märker man om gerbilerna är allergiska mot spån?

Är det vanligt att dom blir det? Obestämd

[Tassy]
2010-06-03 23:50
0

Det är relativt vanligt tyvärr.

De får problem med nosen, den kan bli röd och rinnig, eller till och med sårig i värsta fall. De kan även ha jobbigt att andas (det visslar på grund av trånga irriterade andningsvägar).

fannyissa
2010-06-04 15:48
0

Är det mindre risk att dom blir allergiska mot det om dom bott i spån sen dom var små och typ vant sig vid det? :)

[Tassy]
2010-06-04 15:51
0

Nopp, det har ingen betydelse.

Däremot är de mer utsatta om de går på spån av dålig kvalité.

cecilia34
2010-06-05 23:49
0

kan de få sådana besvär som du just beskrev av något annat , tex hö ?

eller är det  bara just spånallergi som utrycker sig i sådana symtom ?

cecilia34
2010-06-06 00:00
0

vad är det bästa alternativet till spån , för gerbilen så att säga i form av att kunna göra gångar och sånt ?

min esther har nämnligen exakt just de besvären som du beskrev .

hon har haft det i fyra omgångar och vi har då gett henne antibiotika , och har alltid undrat och försökt komma på varför hon får detta med hennes näsa . hon har mellan gångerna varit bra i ungefär två månader , sen har det börjat igen . jag har inte haft en aning om vad som gett henne dessa besvär . jag trodde ett tag att det kanske var höet , och städade ut allt sånt .

herregud , tänk om det är det . vi har kämpat med stumpan sen i vintras med detta . kanske man äntligen man fått ett svar  och kan hjälpa henne på rätt sätt      Glad

[Tassy]
2010-06-06 01:58
0

Det är generella symptom som kan bottna i allergi, bland det vanligaste hör spån, men även hö och sånt är möjligt.

Sen finns ju möjligheten att gerbilen får nosdermatit av annan anledning, och tyvärr kan den återkomma med olika intervall livet ut. En dermatitdrabbad gerbil bör inte gå på spån.

toa-lätt, aspflis eller liknande är att föredra. Se upp med toa-lätten då den kan vara väldigt dammig, vilket inte heller är bra. Komplettera med hushållspapper eller toapapper i rikliga mängder samt kartong.

Harderniska körteln kan också vara boven, så se till att ha fin badsand som är helt ny varje dag. Biltemasand eller liknande duger inte om körteln krånglar.

cecilia34
2010-06-06 19:11
0

men hjälp , hur ska veta vilket av allt det är ? så jag gör rätt saker ? skulle vara skönt om hon slapp all antibiotika och bara fick må bra    Glad

vad är det för körtel , vad gör den ? vad är nosdermatit?

var får man tag på aspflis ? tror jag skippar toalätt , det verkar som sagt bara dammigt

fin bad sand , menar du finkorning eller högkvalitativ då ? jag har julas blästersand nu .

jag har för mig att någom skrev för ett tag sen om nån sorts pappströ , typ spån fast det var gjort av papp eller nåt i den stilen . är det nåt någon känner igen ?

tack för svaren     Glad