bactrim diande hona ?
hej
1 jag undrar om man kan ge bactrim till en hona som håller på att dia ? ungarna är en vecka gamla
2 sen undrar jag en annan sak , jag har ju fått en kull innan kull 2 , och de är nu sex och en halv vecka gamla .
jag har inte lyckats hitta hem till dem och särskillt flickorna som forfarande bor hos sin pappa och sina bröder , måste ju verkligen flytta ut nu . jag har annonserat här och även på blocket fast det tog emot men inget svar.
kan man fråga en seriös djuraffär om de tar emot gerbilungar ? vill verkligen inte detta men jag ser ingen annan utväg nu .
jag har redan tre olika flockar nu och har inte plats för en fjärde
3 och min fråga tre , hur många hanar kan bo ihop utan att det blir konstigheter ?
tacksam för svar på alla tre frågor 

Du skulle kunna fråga om du får annonsera på djuraffärer. Då kan du ändå sälja dem själv.
Hanar kan du ha i stort sett hur många som helst ihop under förutsättning att de har plats. Pappa och söner kan du ha ihop länge utan problem.
Hur det är med bactrim till diande hona vet jag faktiskt inte.. varför behöver hon det?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

hon har fått ett bett precis under , vid sidan av munnen så det är svullet där . blev orolig att det skulle bli nåt knas med det ,
men hade för mig att man inte skulle ge antibiotika till honor med ungar . att det då skulle gå vidare över till ungarna . men jag ville fråga här för säkerhets skull för jag var inte alls säker .
ok , det var en bra ide med att annonsera i en djuraffär 
det ska jag kolla upp
tack så mycket

Hur illa bitet?
Does it become a walk?
/Ida

ja , hur ska jag säga , det ett bett och det blödde och jag tvättade rent så gott jag kunde med steril koksaltlösning . men det slutade blöda ganska snabbt . men det är liksom en liten utbuknad där nu

Hm.. eftersom hon diar skulle jag avvakta.. men visar hon minsta tecken på att må dåligt så får du nog lov att behandla ändå o hoppas att det inte påverkar bebisarna.
Does it become a walk?
/Ida
Ja, bactrim går över i modersmjölken så du bör inte behandla om honan inte är påverkad och verkligen behöver det. Du bör inte behandla "i förebyggande syfte" då bebisarna också får antibiotikan.
Antibiotika slår ut gerbilerns immunförsvar på två dagar, och små bebisar är svaga ändå med immunförsvar.
håller med ovanstående, ser såret ut att läka bra så ge inte bactrim! Att det är svullet är kroppens egna försvar, men blir hon väldigt dålig så är det klart att hon ska behandlas. Men avvakta och tvätta då och då, se till att det ser bra ut liksom. Det är dels för att ungarna får i sig det och för att undvika antibiotika så mycket som möjligt, resistens börjar bli så pass vanligt hos andra djur så jag tror vi ska vara försiktiga!
Hade en hamsterhona som fick Bactrim när hennes ungar var en vecka, och under hela tiden hon diade, då hon drabbats av mjölkstockning i en av spenarna. Alla ungar klarade sig och ingen av dem drabbades på något sätt, hur pigga som vilka hamsterungar som helst.
Vet ju inte hur känsliga gerbiler är dock.
#8 Gerbiler reagerar annorlunda på antibiotika, de är väldigt känsliga om man jämför med en hamster.
Håller i så fall med #5.

tack så mycket för alla goda råd . 
jag har inte gett henne antibiotika , då jag dels misstänkte att det inte var så bra för bebisarna och dels för att svullnaden såg bättre ut redan dan efter .
och så har hon varit precis som vanligt , pigg och lekt som hon brukar , så det känns väldigt skönt . tack och lov att hon är bra