Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 3694 ggr
fridelfina
0

Hur förvara mjölmask?

När vi handlade spån på djuraffären idag så köpte vi för första gången mjölmask till gerbisarna. Men jag glömde fråga hur man förvarar dem och behöver de nåt material i sin burk? Mat? Kylskåp?

Gerbilerna tyckte det var roligt och ville ha mer mask…

Själv tycker jag att det är lite blä att se dem äta…

isafisa
0

I en plastlåda är ett tips, du kan lägga ned lite frukt och liknande som mat.

Kommer inte ihåg om man ska ha dem i kylen, men kanske det :)  Beror ju lite på hur snabbt ni ska använda dem :)

fridelfina
0

OK, Tack för svar!

Läste på Zoonen (eller vad den heter) att maskarna skulle förvaras i kylen om man inte ville ha skalbaggar! Skrattande

Där stod också att om man gav maskarna till små djur så skulle man klippa av huvudet för att förhindra att maskarna bet de små djuren i magen… Kan det verkligen hända?

Min tanke och det jag såg när gerbisarna käkade var att de gnager av masken i småbitar, vad tror ni och hur gör ni? Ger ni levande mask eller klipper ni bort huvudet? För sen jag läste detta så har vi inte gett några mer maskar utan de blev frisläppta ute i naturen, ville ju inte ha en skalbagge odling också!

isafisa
0

ja i kylen kan stämma!

Jag har gett sophobas till gnagare i skolan och det är inga problem, de är ju lite större och ganska bitska men speciellt gerbilerna biter ju sönder dem och jag tycker de gått bra iallafall. Mjölmask skulle jag inte bry mig så myucket om huvudet på, de är så små ändå.

Sen kan de säkert tänka lite själv, bits den i tassar eller så så dödar de säkert den innan de äter den :) Hamster däremot kan vara lite annat om den får för sig att hamstra masken, då kan de ju bli bett i kindpåsarna, dock har vår hamster aldrig hamstrat maskarna utan äter upp dem direkt.