vad tycker ni jag ska göra?
Jag har en gerbil som i höst blir två år, hon har levt ensam i nästan hela sitt liv,(hon vill ej ha någon kompis, har försökt med två st mellan 5-6 v. men icke. Hon är dessutom rädd för människor förutom mig, men bara såfort det kommer in någon annan på mitt rum förutom sätter hon igång och stampar och varnar och blir LIVRÄDD! så tar helst inte in någon annan på mitt rum för hennes bästa
Men nu har jag märkt att hon börjar bli väldigt trött, sover mest, dessutom ser hennes ögon väldigt trötta ut.
Ibland känns det bara som att det är rätt både för henne och mig att hon bara får somna in.
Detta känns då rätt eftersom hur kul är det för henne att hur kul är det att må som hon gör att vara så rädd. Och även för mig att se henne så ledsen och rädd varenda dag bara hon hör någonannas röst :(
Vad tkr ni jag ska göra?
Det är tyvärr omöjligt för oss här på forumet att svara eller ge några konkreta råd utan att ha träffat gerbilen.
Men det låter som om hon har haft ett svårt liv, och är förmodligen deprimerad och kanske har fått ett väldigt avvikande beteende på grund av sin ensamhet, som gör att hon inte kan dra jämt med en ny liten gerbil.
Jag har själv valt att avliva två gerbiler, kullsyskon då de var kompletta nervvrak. Jag kämpade länge med dem, men de blev bara värre och skrämde upp resten av gerbilerna till slut. De klarade inte av att man rörde sig eller att det lät någonting, då fick de panik. Man kunde absolut inte hantera dem, de kämpade febrilt och kunde hugga i panik. De hade förvisso varandra, men de hade inte ett drägligt liv.
Som sagt så går det inte att säga varken det ena eller det andra, utan du får försöka bedöma om hon har ett liv som är drägligt att leva. Har du tagit hjälp utav till exempel uppfödare för att försöka sätta ihop henne med en liten?

Precis som #1 undrar jag vem det är som försökt sätta ihop den här gerbilen med en kompis? Och vad den personen har för erfarenhet av att sätta ihop gerbiler?

det är jag som försökt sätta ihop, och jag har kunskap.
Jag tror nog att jag väljer att låta henne somna in, det är bäst för min lilla Flikka…
Vilken metod använde du? Delad bur? Hur länge försökte du innan du gav upp?

jag använde först avdelad bur ett tag, sedan släppte jag ihop dem då fungerade allt jättebra, men det är när man sätter in en sak ex.hus eller bara en toarulle, så ska hon typ "vakta" den eller vad man ska säga.
#5 Vad händer då? Är du säker på att de inte bara gör upp rang? Slåss de?

det är när den lilla som går in i huset ex och det tkr inte Flikka om, och medans den lilla visar att hon är underlägsen och ligger och piper hugger Flikka efter dom(allstå hon springer efter dom och hugger dom i rumpan) då särar man ju direkt.

den lilla gör inget motstånd visar bara underlägsenhet

Men det blir Avlivning idag ….tyvärr men hon far det battre i gerbil himlen ,min lilla flikka :(<3