Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1027 ggr
Heidii
0

HJÄLP!! - ögat borta ?

Mina små bebisar har precis öppnat ögonen, för två dagar sedan så var alla öppna. Idag la jag märke till att Zimbas ena högeröga inte fanns kvar ? .. Det är bara ett litet sår typ, nästan som ingenting.. syns knappt att han haft ett öga..

Han är den minsta i gruppen, inte lika stark som de andra heller. Han är inte heller lika varm som de andra och lite ängslig.

Kan det vara så att mamman bitit av ögat ? .. Eller hur man ska uttrycka sig.. ÄR OROLIG!!

/ Heidi.

[Tassy]
0

Det är förmodligen något allvarligare fel på ungen, och den kommer troligtvis att dö inom kort. Den är kanske redan borta i morgon.

Det kan vara en skada, eller mer troligt bakomliggande sjukdom, till exempel missbildning, tumör eller allvarligare infektion som fått ögat att hoppa ut.

claire
0

Berätta för oss hur det går för den lille! :(

Lycka till!!
/Linn

Emelie-tex
0

Är du säker på att ögat är borta och det inte bara klibbat ihop sig pga ögoninflamation eller liknande?

Heidii
0

Åh idag är jag lycklig :) Kom hem från jobbet och kollade på mina små småttingar och Zimba har börjat öppna ögat .. IGEN :):):) !!! Inget fel på honom , LYCKLIIIG :)

Men tror dessutom att de är mamman de är ngt fel på för hon .. FRAMFÖR MINA ÖGON bet sin bebis i benet så den kan inte röra det nu .. de är 3 veckor, kan ju inte sära dem ifrån henne heller :/ .. vad gör man ? :(

Är inte så insatt i detta, så snälla ni som är .. svara gärna :)

[Tassy]
0

Var det samma unge hon bet som du trodde hade tappat ögat?

Hur gammal är mamman?

Heidii
0

Nej, det var inte samma unge!!

4 månader ca.. köpte henne dumt nog i djuraffär så de hade ingen riktig koll..

cecilia34
0

men oj då , vad tråkigt . hoppas det blir bättre

Heidii
0

Det hoppas jag med.. :/

[Tassy]
0

Då är mamman förmodligen såpass ung mentalt att hon inte riktigt vet vad hon ska göra med bebisarna. Då får du hålla extra koll, för då är det risk att hon skadar/dödar ungarna, till exempel den som blev biten i benet, håll extra koll så den inte får mer skador, då måste du flytta den ifrån mamman. Rent lagligt sett så får de skiljas ifrån mamman vid 3v, för de kan överleva. Men ju längre de får stanna hos mamman, ju bättre. Det bästa är runt 6v.

Heidii
0

Det är den som blivit biten i benet och en till som är svaga, har vakat dem hela natten och matat dem. tillslut somnade dem bredvid mig. För igår när jag la in alla ungarna i buren så var det dem två som låg i ett hörn helt ensamma och hon brydde sig inte om dem så jag beslutade att ha dem hos mig. Så de som är pigga får vara hos henne ist, som hon bryr sig om så matar jag de två andra! Idag är dom pigga och springer runt. Märks inte att hon brutit benet :)