Ratar allt godis
Hej!
Har ett litet problem: Jag fick hem mina små gerbiler i måndags, ett par fantastiskt söta hanar. (Far & Son - aka. Gordon och Totte)
Försökt få dem att komma och hälsa genom godismutor men ingenting verkar intressant, har provat med äpple, vindruvor, solros- och pumpafrön men de kommer bara och nosar på mig och godiset och knallar iväg igen. Hur skall jag göra nu när jag försöker börja med hanteringen så smått?
Tjejen som hade dem tidigare hade pillat med dem en del, men den lille (Totte) sitter mest och gömmer sig i huset och kommer inte och hälsar alls medan Gordon travar rakt över handen på mig som ingenting och klättrar upp lite på armen för att kolla läget. Skulle vara hemskt tacksam för lite råd, vill inte skrämma den lille samtidigt som det är lite svårt att lära känna ett djur som aldrig är synligt.. :/
/Nathalie

Ha tålamod. De har nyss kommit hem till dig och allt är nytt fortfarande. Testa med mandelspån eller vetegroddar, det brukar vara poppis. Ha handen i buren korta stunder och ofta ofta. Till slut kommer de bli nyfikna båda två och titta fram. Så småningom när de ser att din hand inte är farlig så kommer de att börja äta ur den. Men nyckelordet är tålamod. Låt det ta lite tid och på deras villkor. Det kommer fixa sig :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
vetegroddar, saftiga mogna päron och bananer, samt en stor skopa tålamod. börja med att lägga ner godiset i buren och ha handen på annat ställe i buren en bit bort.
Tack så jättemycket för hjälpen, är bara jag som är lite nojig lite såhär som nybörjare, hehe.. 
Kan meddela att de nu sitter och äter solrosfröer ur handen som ingenting, antar att jag bara provat med fel mutor! 
/Nathalie
Hejsan!
Jag är en tjej på 12 år som just fått sina första gerbiler (har dock haft tamråttor innan). Gerbilerna är inte särskiljt rädda för min hand, men de är absolut inte bekväma med att bli upplockade eller sitta i famnen. Jag har läst att man ska ge dem godis, men de vägrar att äta ur min hand, och kommer bara fram och nosar lite. Jag har provat med rekommenderat godis från djuraffären och dv. kex. Jag kan gräva lite i buren utan att de blir rädda, och klappa dem lite, fast då springer de snabbt undan. Kan det vara "för sent" för dem att bli tama? De är drygt 1 år gamla.