Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2262 ggr
Erdiz
0

Skadad svans

min pojkvän fick igår hem två små sötnosar på 1,5 år. Var av en idag lyckats skala av sig ca 3 cm på svansen. Det blöder endel fortfarande.

Läste runt endel mycket skillda meningar kring saker och ting.

I alla fall.
hennes svans är skalad. och efter någon/några timmar så blev det en bula vilket jag trode var början till infektion. men visade sig efter tvättning med koksaltlösning. bara var sand från badet.

Så jag har nu plockat ur badet. Och bytt spånet ( som jag läste att det kanske inte var det bästa när dom har öppna sår) mot mängder med toapapper.

Gerbilers svansar ska ju läka hyfsat bra av sig själva om dom inte åker på en infektion..

Efter att hon bara varit här i ett dygn drygt. så verkar hon pigg o glad. (hon var enligt de förra ägarna den blyga av dom o inte gärna den som kommer upp i handen och så)
Även om hon inte är lika frammåt som den andra så tycker jag inte att hon är så skygg.

Tänkte mest kolla med er om ni tycker att jag aggerat rätt? och om det finns något mer jag kan göra för att underlätta för henne.

Självklart! Ser jag ingen förbättring. eller om det sker en försämring så kommer vi självklart ta henne till en vetrinär.

Pilia
0

Jag vet nu inget om sådant men jag skulle väl gjort som du och senare kontaktat veterinär.

Men är det gerbilen som gjort så mot sig själv eller har hon skadat sig på något i buren? Man får ju inte heller lyfta dem i svansen för då skalas huden av som du beskrev.

Erdiz
0

Hon fastnade mellan en pinne då hon råkade bli skrämd. den pinnen kommer inte i närheten av buren igen. Ha inte varit hemma idag men verkar som båda har legat och vilat hela dagen. Tog med mig lite färskt grönt hem som var mycket omtyckt och svansen verkar läka som många förklarat:)

Solaika
0

Jag hade nog behandlat med antibiotika om det har kommit massa sand o grejs i det. Gerbiler har enormt bra läkkött men då o då sluter sig huden innan det är riktigt läkt under. Men om allt ser bra ut och hon verkar pigg så låt det vara. Håll rent och håll koll helt enkelt :) Skulle hon bli hängig så på med antibiotika så fort som möjligt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Jag tycker att du har agerat rätt. Eftersom såret är tvättat så skulle jag låta henne vara och hålla koll på att hon är pigg, ser frisk ut och äter samt dricker som hon ska.

Jag skulle inte peta i henne antibiotika som förebyggande, då det slår ut deras eget immunförsvar på bara 2 dagar. Däremot blir hon dålig så mmåste hon mycket snabbt kunna få behandling. Det enda antibiotikan som man vet att de tål bra är bactrim, vilket veterinärer känner till. OM det blir aktuellt, stå på dig så du får rätt medicin med dig hem. Får du fel medicin, kan det döda henne i stället.

Solaika
0

Nej, inte många veterinärer känner till det om Bactrim.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Erdiz
0

idag är svans tippen borta precis som det ska bli. Hon är pigg och glad för övrigt. kom även upp självmant idag och ville ut och upptäcka. Fortfarande lite sårigt på svansen fortfarande så dom får bo i toapapper någon dag till sen blir det spån och sanden ställs tillbaka.. Lite tråkigt bara eftersom dom inte har något att gräva i o då blir dom lite off och gör inte så mycket. dom fick färska äppelträd pinnar igår och det försvan i ett navs.

Hur är det med kartonger med Plastig yta. vissa har ju ganska seg/hård plast. det kan väll ändå inte vara bra för dom? blev så arg när jag hittade sånna biltar i buren från dom förra ägarna. Borde det inte vara giftigt?

[Tassy]
0

Är svansstumpen torkad och har sårskorpa nu så behöver de inte hållas i särskild miljö Glad dom är jätteduktiga på att sköta sina sår själva.

Angående kartongerna så är det olika. De flesta är helt okej att ge, även om de har glansig yta. Vissa saker bör man undvika, många drar gränsen vid mjölkpaket som har plasthinna i sig, men mina har fått något paket då och då trots allt. Däremot filpaket och liknande som har någon silvrig yta i sig, där drar jag min gräns.