Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 1561 ggr
smurfe-lina-89
0

I morgon ska jag ta över 5 gerbiler

var av en är en hona, en hane och en hon inte viste kön på. och nu har honan fått ungar. alla bor i samabur har jag fattat de som.

southdakota
0

Okej, lycka till! Glad Hur gamla är ungarna?

smurfe-lina-89
0

föddes i går natt sa hon eller om de var 2 nätter sen

southdakota
0

Okej, själv skulle jag inte våga transportera ungarna så tidigt, då det kan vara väldigt stressande för mamman med ett nytt hem. Speciellt om hon måste flytta till en helt ny bur och bygga ett nytt bo åt ungarna. Även ungarna kan förstås påverkas negativt, då de är så otroligt ynkliga och hjälplösa i den åldern. I storlek är de ungefär som en humla, samt alldeles blinda, nakna och döva. Kan inte säljaren behålla gerbilerna tills de åtminstone fyllt 2 veckor? Då slipper du riskera uppätna ungar (Som följd av stress) eller andra otrevligheter! Helst ska man även vänta längre än 2 veckor, speciellt om gerbilerna ska köras en längre sträcka. Du får även räkna med minst en extra bur till pappan och en unge av samma kön, men det kanske du redan är beredd på? Flört Om pappan bor kvar hos mamman nu kan du även räkna med ytterligare en kull om några veckor. Då pappan parar mamman direkt efter födseln. Har du hem åt alla ungarna?

Förstår att du bara vill gott med att åta dig gerbilerna, men se till att du tänker efter noga före! Skrattande Och upplys gärna säljarna om riskerna med att flytta ungarna så tidigt, hon kanske inte är medveten om det själv? Mycket bättre om hon har kvar ungarna hos sig i några veckor så de hinner växa till sig ordentligt innan flytten!

Loveofmylife
0

#3 Håller med dig man borde nog inte förflytta dom ännu.

smurfe-lina-89
0

Burar är jag beräd med. jag har försökt men de varkar som att hon inte bryr sig. tar jag inte om i morgon så gör någon annan de för de var någon som ringde deräkt efter mig som tänkte hämta dom i morgon om jag inte tänkte ta dom. Och då kände jag att jag tar dom

southdakota
0

Okej, inte mycket att göra då kanske… Obestämd Men be henne åtminstone ta med det gamla pappret (Som hon bäddat ungarna i), så att mamman och ungarna får det med sig.

Sedan vill jag säga lycka till igen också, hoppas det går bra nu…

smurfe-lina-89
0

Jag får med buren som dom bor i nu som ungarna är födda i och buren var tydligen nystädadad men sånt som märks

Emelie-tex
0

Hej,

När du hämtar dem så tar du men en kartong, gör ett hål i kartongen på "översidan" sen lägger du i bomatreial i kartongen och sen lägger du i ungarna, lägg kartongen i en transportbur och stoppa i de honor (om ingen hona är tillgänglig låt hanen gå kvar)  som bor ihop i samma transportbur som ungarna.

Hanen/hanarna lägger du i en annan transportbur.

Ta med 1-2 kassar som du kan lägga deras gamla spån i. När du kommer hem så lägger du i det gamla spånet i en bur lägger i mat, vatten, kartong och papper, stoppar ner kartongen med ungarna i och sedan de vuxna gerbilerna. Täck över buren och hoppas på det bästa. Lägg i mat/byt vatten 1 gång om dagen och låt dem vara ifred resten av tiden.

Du kan givetvis transportera dem i deras vanliga bur om du har möjlighet att göra det

[Tassy]
0

Enligt lag får gerbilungar under 3 veckor ej säljas enligt lag. Det är åtalbart!

smurfe-lina-89
0

få se om jag kan prata me henne igen

smurfe-lina-89
0

Men vi säjer att jag prttat med henne och hon fortfarande inte lyssnar och jag hämtar dom. kan jag åka dit på de då? hon säljer ju dom i vilket fal som hälst å varesäj de är förtidigt eller inte.

Förstår ni hur jag menar?

[Tassy]
0

Hon kan åka dit, tror inte du kan göra det. Det är att sälja som är olagligt, inte köpa.

Solaika
0

Det må vara åtalbart.. men det är bättre att du hämtar dem och tar hand om dem än att nån annan som inte vet bättre hämtar dem. Vi får hålla tummarna för att honan klarar av att ta hand om sina bebisar trots stressen med flytt. En del gör faktiskt det. Så vi håller tummarna.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

smurfe-lina-89
0

Ja snart bär de av föra att hämta dom =)

cecilia34
0

hur gick det ? hur har det gått för er ?  hoppas allt gick bra för dig mamman och bebisarna och för dig så klart .

smurfe-lina-89
0

Kom inte i väg. Bilen jag skulle har har pajat och jag hittar ingen annan bil :(

cecilia34
0

nej men , nej . hur går det för gerbilerna , har nån annan tagit dem nu då ?

smurfe-lina-89
0

jag har ingen aning.

jag vet faktist inte :(

cecilia34
0

äsch då , vad tråkigt   Rynkar på näsan lät som de skulle få det bättre hos dig

Solaika
0

Har du inte haft kontakt med säljaren?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

smurfe-lina-89
0

#20 jo de har jag

cecilia34
0

men vad säger hon då ?

Emelie-tex
0

Vart bor människan med gerbilerna?

BMEXX
0

:O herregud! vad tänker människan med(säljaren)?

// Pabblo

smurfe-lina-89
0

jag ska hör av mig till henne. Har kanske hittat bil i slutet av månaden

men frågan är om hon vill vänta så länge nu. ska prata med henne i morgon

Dom fins i Flen

Pilia
0

oj då.. Vad ädelt av dig att ta dem, hoppas hon väntar tills du fått ordning på bilen bara.

#9 Det är väl bara åtalbart om man säljer ungarna innan tre veckor FRÅN sin mamma. Nu är de väl tillsammans med henne?

smurfe-lina-89
0

#26 nä dom lämnar inte mamman

[Tassy]
0

#26 Nej handel överhuvudtaget är inte tillåtet om jag har tolkat lagen rätt.

Riskerna är enorma med att flytta nyfödda ungar, och det är rent ut sagt vidrigt elakt emot gerbilmamman om man flyttar dem nu.

Sen får folk tycka att jag är hård och elak, men tänk er själva in i mammans sits så förstår ni förhoppningsvis vad jag menar.

Pilia
0

#27 Va oj, du får bara ungarna utan mamman? Överlever de verkligen det då?

Pilia
0

.. eller du kanske menar att ungarna inte lämnar mamman?

[Tassy]
0

#29 Nej, hon får med mamman antar jag, då det står att ungarna inte lämnar mamman.

Vill bara förtydliga att det är säljaren jag är sned på, inte TS som försöker köpa dem, det är bra om TS får köpa då säljaren verkar högst olämplig att ha djur alls.

smurfe-lina-89
0

Nu har någon annan hätat do i alla fal :(

BMEXX
0

hätat do?

// Pabblo

smurfe-lina-89
0

hämtat dom XD

BMEXX
0