Spånbal från Granngården?
Tänkte bara kolla om det är någon annan som köper spån därifrån (Jättebalarna som egentligen är till för hästar) och om dessa är något att rekommendera?
Köpte nämligen därifrån när jag hade kaniner och det var ju himla praktiskt/billigt, vad jag minns dammade det inte heller lika mycket som det jag fick hem från Vitakraft nu heller - det var ju liksom mer damm än spån för 40 spänn, fick sila det innan jag la det i buren *pust*.. 
Jo det är poppis med dessa balar. Dock har inte alla granngården bra spån på storpack, min till exempel har bara barrspån i sin, stinker något vansinnigt mycket.
Skall undersöka saken, annars fanns det en jättebal på City Gross för 74 spänn, genomskinlig plast med brunröd text osv på. Blir nog en "test and tell" på båda! 
Tack Tassy 
#2 "dåligt" spån stinker igenom påsarna. Luktar det mycket bland balarna så talar det för sig självt.
Det är en stark, frän doft jag då menar, inte vanlig spånlukt. Utan man typ backar baklänges för det gör ont i näsan.
#4 Ah, du menade så!
Skulle aldrig få för mig att köpa något som luktade på det viset, jag har rätt känslig näsa själv så det är både för min och självklart djurens skull..
Jag använder detta spån inhandlat på Granngården i Lidköping. Funkar perfekt. Har för mig att det kostar 70:-
Jag har alltid använt spån från granngården och det är jättebra. Har hänt att det varit väldigt dammigt en enstaka gång men inget jag stött på ofta. 
jag använder mig av detta spånet jag med, men hur det luktar vet inte jag
jag kan inte avgöra om det är dåligt eller bra på det sättet då jag helt saknar luktsinne
Liten uppdatering: Mina två pojkar fick ordentlig nosdermatit av spånet från storbalen så nu kör jag 20l Toa-Lätt och ett tunt lager spån i botten.
Normalt sett har jag haft 35cm spån som de kunnat gräva i men nu tänkte jag istället köra med "grävlåda" och lite mindre material i själva akvariet under en tid, så kan jag passa på att hantera dem lite mer också med tanke på att de tidigare bara sprungit ned i hålen igen när jag blivit för tråkig och inte kunnat ta upp dem pga. det..
Tror ni det blir en bra lösning tills det läkt?

Hej, låt gerbilerna leva med bara toalätt och papper och blanda ut det med "kartong" (man har det ofta till hästar, marsvin och liknande, finns i storpack) och skippa spånet helt. Sedan lägger du i tunnlar i papp åt gerbilerna.
Jag tycker det är onödigt att ha spån i överhuvud taget när gerbilerna väl har fått en rejäl reaktion.

Vad består "Toalätt" av? nån som vet det?

Ts - Jag har STL (har för mig det heter så) strö till mina gerbiler. Tycker det funkar bra : ) det är strimlat papper (typ foder påsar till hästar) och kostar 49 kr för 10 kg och det räcker jätte länge : )
#12, är jättenyfiken på just det alternativet men hittar ingen återförsäljare här i skåne när jag kollar på google.. Granngården hade visst inte heller :/ Trist!
Skulle man kanske kunna köra en kombination av toa-lätt och halm? Så får de mycket att boa i, de verkar en smula frustrerade nu när det inte går att "bygga" ordentligt. :P
#11 kopierat från sidan http://www.sorption.se/
Återvinner en restprodukt
TOA-LÄTT katt och smådjursströ tillverkas av restfibrer (pappersmassa) från Stora Ensos fabriker i Fors och Skutskär. Pelletsen kan efter användning med fördel läggas i trädgårdskomposten.