Att blanda ett eget foder!
Eftersom många nybörjare har svårt med detta att blanda sitt eget foder (fullt förståligt) så tänkte jag skriva lite om att blanda sitt egna foder 
Det är viktigt att starta i rätt ände på det hela, nämligen med sina gerbiler! Kolla på dina gerbiler, är de lite tjocka? Smala? För smala? Lagom i hullet? Vet du att de har lätt för att gå upp/ner i vikt och lite sånt?
Vet man att gerbilerna har lätt för att gå upp i vikt så har man inte solrosfrön i fodret utan som godis, man ger inte torkad banan utan tar torkade morötter istället och liknande.
Däremot basen, den tycker jag inte man behöver peta så mycket på. En "bra" bas (då enligt min uppfatting) kan vara
* Havregryn
* Pretty petts
* Fågel blandning (exempelvis fink)
* Sockerfri myslie
Där har du fått med alla saker som du i grunden behöver för gerbilen nämligen fett, alla fyra sädesslagen och protein.
Jag har för tillfället inga gerbiler som lätt fluffar upp i vikt, så förutom basen har jag även (det som är i fet stil är ganska fett/sött)
* Torkade morötter
* corn flakes
* Torkad banan
* Solrosfrön
* torkad persilja
* Gnagarblandning
* pumpafrön
* jordnötter
Så länge man tar hänsynt till om gerbilerna har lätt/svårt att gå upp i vikt och väljer sina varor efter det. Så är det bara att blanda på!
Det man ska låta bli att ge sina gerbiler är
* Syrlig mat
* Mycket fet mat
* Salt, söt eller stark mat
* Lagad kryddad mat
* Godis som inte är avsätt för dem
* Okända växter (tänk även på vart du plockar växterna, nära vägar är ett no no även om man tvättar dem)
* avokado (eller annan stenfrukt)
Hoppas jag kunde hjälpa er lite med erat foder :-)

tänk på att havregryn sväller i magen

# 2 det gör myslie, pellets och det mesta annat oxå. Det man ska passa sig mest för om det är att det sväller man är rädd för så är det pellets eller kattmat.
alla sorters gryner sväller väl i magen
jag brukar blanda ca 10 liter åt gången har samma till både mina gerbiler och möss
mitt recept är
9dl grynblandning/ekologisk musli
5dl mat havre
5dl mat korn
5dl mat vete
9dl fågelfrö (underlat och vildfågel)
3dl pelletsfri hamsterblandning (ej nödvändigt)
skalad hirs
pumpakärnor
solroskärnor
linfrö
knäckebröd
Gröna ärtor
helt bovete
boveteflingor (om jag inte har helt hemma)
4-kornskross
säkert mer som jag inte kommer på just nu, men sedan kan jag även lägga till jordnötter och andra godsaker men då gör jag det då jag tar från denna blandningen

Det sväller dock inte så mycket i gerbilers magar eftersom de är ökendjur och inte har så mycket vätska i magen. Så ge gryner o det de behöver utan att oroa er.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida