För och nackdelar med Gerbiler?
Jag har lite besluts ångest över om jag ska skafa en Gerbiler eller Marsvin.
Så kan ni ge mig för delar och nack delar om gERBILER.

Fördelar
Nyfikna
Snälla och sociala om de kommer från bra uppfödare. Självklart kan de vara det även om de kommer från djuraffär men chansen är större om man köper från uppfödare.
Gräsligt söta
Underhållande att titta på
Enkla djur att både ha och underhålla
Man behöver inte städa så ofta om man har ordentlig bur
Man KAN lämna dem över en helg. Inget man bör göra ofta men det går bara man ser till att de säkert har tillgång till mat och vatten hela tiden.
Jag är nog rätt partisk.. jag tycker marsvin är småfula och jag har själv 21 gerbiler o föder upp dem ;) Enda nackdelen jämfört med marsvin då är väl kanske att det är mer fart i gerbilerna.. de är inte alltid några keldjur, iaf inte på samma sätt som marsvin kan vara. Men jag har alla varianter. Gostroll som sitter o myser o små fartvindar som har så mycket spring i benen att de bara inte kan sitta still :P
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag har haft marsvin innan mina gerbiler.. Och det är INTE kul! Dom lossar en del hår på kläder när man håller på med dom och bajsar o kissar väldigt mycket! När jag hade dom utanför buren kissade och bajsade dom nästan i varenda hörn… Sen måste du vara beredd på att kloklippa vilket du slipper med gerbiler och det var ingen lätt match
.
Jag är jätte nöjd med köpet av mina gerbiler. Dom är väldigt aktiva och sociala även på dagen. Jag brukar ofta fastna framför buren och sitta och kolla på dom när dom leker :) Sen är det ju så att gerbiler inte riktigt är några keldjur … Men dom kan ändå bli riktigt tama. Min ena gerbil kommer upp i handen om jag sätter ner den i buren. Lycka till! Hoppas jag kunde hjälpa dej lite.
Jag har haft oturen med bråkande gerbiler. Det är i och för sig väldigt sällsynt men jag tycker du ska veta att om gerbiler bråkar med varandra (när de bollar ihop och det kan bli blodigt) kan det bli så allvarligt att man måste sära på dem och sätta dem i varsin ny bur med en ny kamrat. På så sätt gick vi från en bur med gerbiler till fem burar ett tag, vilket var jobbigt för vi hade ont om plats och annonserade för omplaceringar osv. Jag vet inte hur det är med andra gnagare eller om det bara är gerbiler som kan börja bråka 
Gerbiler är ju fruktansvärt söta och mina gerbiler brukar klättra upp i handen och upp längst armen och är - som de andra sagt här - underhållande att titta på. De behöver ju mycket spån så de kan gräva gångar och massa katong och toarullar att tugga sönder.
Alla gerbiler har sin egen personlighet, en av mina är så otroligt busig, en annan är feg och vill hellre bli upplyft än klättra själv och en annan är så himla snäll och har aldrig bitit mig. När jag kommer in genom dörren efter en dag i skolan så hör de mig slämma igen dörren och alla vaknar för å säga hej typ
Och du behöver inte klippa klor eller oroa dig för att de hårar ner för det gör de inte. Och att djuren bajsar i vartenda kommer man nog inte ifrån men gerbilernas kiss luktar inget.
Fördelar
- Man kan sitta och titta på dem så som man tittar på en tv - man fastnar lixom.
- Otroligt söta
- Roliga när de hittar på nya grejer såsom att klättra i smyckes träd och på hängande morgonrockar
- Luktar relativt lite
- Sociala
- Relativt astma- och allergivänliga (jag har astma och mamma är mycket allerisk mot pälsdjur)
Nackdelar
- Skräpar ner väldigt mycket om man inte har dem i ett akvarium (rekomenderas starkt)
- Om dem får beteendestörningar (händer ínte alls sällan och går inte att träna bort) som att gnaga på burgallret eller gräva ferbilt i ett hörn kan detta vara väldigt irriterande när man väl ska sova. (det händer ofta att jag vaknar klockan 6 av att två grävande och gnagande gerbiler låter som en hel osynkad orkester)
Det finns säkert fler för- och nackdelar men detta var dem jag kunde komma på 
Gerbiler är väldigt charmiga och personliga djur, ingen är den andra riktigt lik!
Även underbart söta och roliga att iaktta. Alltid fyllda med livsgläjde och busiga upptåg. Kontaktssökande! Klättrar och klänger på armen för att komma upp.
Vissa är förstås lite mer reserverade, vissa är lugna som filbunkar och ligger och spinner i handen, andra är vilda och spralliga och inte lugna en sekund, vissa något mellanting. Ja, man vet inte riktigt vad man får alla gånger…
Som jag tycker är positivt, då det är roligt att se alla gerbilers olikheter!
Lättskötta, buren behöver inte städas speciellt ofta (Om den är rymlig med mycket bottenmaterial). Och övriga skötseln är inte heller krävande, mest rolig! 
Marsvin… Har faktiskt hela 4 kompisar som har/har haft marsvin, och visst är det också härliga djur. Gillar deras pratande/kuttrande, tycker det verkar sött och mysigt! Men samtidigt har det varit mycket mindre fart i dem, de sitter mest och knaprar hö för att sedan lunka runt lite sävligt i buren. (Vad jag sett
) Marsvin kissar och pluttar även på en! Vet inte om det gäller marsvin generellt eller bara mina kompisars, men tycker inte det är speciellt fräsht. Speciellt inte kissandet! Men det kanske man kan leva med…?
Och marsvin har säkert sina fördelar också och det är absolut ett djur jag skulle kunna tänka mig någon gång.
Men nu är det gerbiler som gäller och det kommer nog alltid vara ett djur som ligger mig varmt om hjärtat, för de är kortfattat underbara tycker jag. 
fördelar
- luktar inget (enligt morsan jag har inget luktsinne)
- behöver inte städa buren väldigt ofta (ungefärligt 1 gång i månaden eller då det börjar se skitigt ut)
- roliga att se på när de springer i sina grävda gångar i spånet
- hygieniska (enligt mig, gör sina behov i sandlådan)
- nyfikna på allt omkring
- lätta att lära (iallafall mina första som jag lärde att inte gnaga på kablar)
- kan se enormt söta ut då de sover i en enda stor hög <3 vare sig det är högst uppe på en träbit, i en grävd grop eller i ett hus, finns ingen som inte smälter för det
nackdelar
- inte den riktigt sociala djurarten som jag vill ha
- inte några som tar sig tid att mysa med husse/matte utan ska alltid till något nytt ställe, men kan ändå vara sådana som vill sitta på axeln (så denna punkt är både för och nackdel då deras personlighet hela tiden är olika)
just nu håller jag på att planerar uppfödning av ett av mina andra favoritdjur som enligt mig passar mig bättre än gerbiler, visst de doftar mycket mermen de söker sig till mig (iallafall om de kommer från rätt ställe) det som jag planerar är mus uppfödning
#4 Bara ett tillägg: SAMLA lådor från IKEA blir det väl lika lite nedskräpning av som i akvarium? Och inget gnagbitande där heller :)
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -