bra foderblnadning
jag skulle vilja ha en bra utförlig beskrivning på en bra foderblandning som gerbiler kan äta varje dag.
sin " varje dag " kost helt enkelt
känner mig inte helt säker på det .
just nu har en hamsterblandning som jag köpt i djuraffär som jag har blandat ut med 50% osötad musli . hur kan jag göra den bättre eller är den bra ?
glad för råd 
du kan köpa parakitblandning/undulatblandning att blanda ut med också.
Den där färdigmaten är inget att ha egentligen om det inte är pretty pets, men även den anser jag ska blandas, för djurens skull.
min blandning består av:
- undulatblandning (största basen)
- sockerfri basmüssli
- boveteflingor
- fullkornsflingor (finns i müsslin jag köper)
- hackade nötter av olika slag (naturella såklart)
- puffat ris
- puffad quinoa
- cornflakes i måttlig mängd
- hel bovete, skalad
- olika frön och sånt från risenta (sesamfrö, loppfrö etc)
- solrosfrö
- pumpafrö
Vid sidan av får de torkad frukt och extra nötter samt vetegroddar någon gång ibland.
Du kan ha kvar bladningen du har nu, men späd ut den ordentligt (80/20 kanske) småfågelmaten är toppen för gerbilerna. Dom blir riktigt slanka, välbyggda och får fina pälsar av det :) jag märkte tydlig skillnad när jag bytte bort min färdigblandning med müssli.

jag köper foder enbart som är tänkt till gerbiler..visserligen kostar en påse 55kr men det är det värt, då vet jag att den får i sig det den behöver =)
#2 Har du kikat på innehållsförteckningen om det är färdigmat? Hur mycket kolhydrater är det i? :-)

foderstaten är anpassad till vad gerbiler behöver sin dagliga näringsintag =)
vad är det för märke? :)
Just nu använder jag Gerry Gerbil Food, undulatblandning, quinoa, Frebaco och Risentas Müsli i lösvikt och morotsflingor.
Fungerar bra tycker jag, speciellt pälsarna håller sig väldigt fina 

toppen tassy ! detta ska jag fixa till , jag vill ju att de ska få den bästa och mest näringsrika maten för dem 
finns alla sakerna att köpa i affären ? förutom undulat / parakit blandningen ? är det nåt speciellt märke på den ?

pretty pets , går den att beställa över nätet ?
ja allt finns på en vanlig mataffär, även f¨gelfröerna. Dock rekommenderar jag att leta det på storpack, många hundralappar att tjäna! 1kg här på ica kostar runt 30 kr, en storpack på granngården på 25kg kostade 350 tror jag. Nåt sånt. Skillnad är det iaf. :)

vad bra , då kan man samla ihop det mesta på samma ställe 
Min matt innerhåller:
Pretty Pets gerbil
Pretty bird
torkade morötter
torkat äpple
torkad banan
torkad persilja
Majskorketter
Johannelsbröd
Frebaco havreringar

//Elin

Jag hittade en i djuraffären som heter Prestige - Gerbil Nature.
Den innehåller allt från torkade frukter&Nötter till pellets.
Den kostar uppåt 60kr och påsen är nästan halvfull så man kan känna sig lite rånad men det är fortfarande mycket pellets, jag har inte blandat i någonting.
#12 Nötter kan dom bli feta av, det är bättre att ge som godis :)
//Elin

#13 jo jag vet men det är inge mycket nötter i, tex om man tar upp mat med näven för att lägga ner i matskålen så kommer det med kanske 2 nötter .. det blir dom inte feta av :P
Nej dom blir inte feta om det är så lite :)
Sen ser man ju snabbt om dom mullar på sig, då vet du i vilken ände du kan börja. ;)

Precis ;)

nu har jag blandat till min nya bättre gerbilmat som du rekomenderade, tassy . 
jag följde faktiskt ditt recept nästan till punkt och pricka . jag hittade inget puffat ris , men jag hittade dinkelpuffar från risenta . kan de äta det ? och sen några mikrosopiska frön som är bruna som jag inte minns namnet på . hoppas att de kan äta dem med .
kan de äta i princip alla olika frön och sånt som man hittar i lösvikt från just risenta ?
hoppas jag har blandat de olika sakerna bra i propotion till varann . 
Ja alla fröer och grejor i risentamüsslin går an :)
Dinkelpuffar slåss dom nästan om här haha 
physilliumfrö? det går bra att ge, men kan sätta fart på magen i för stor mängd :)

Linfrön är det man ska vara lite restriktiv med har jag för mig. Annars är allt Risenta har kanonbra.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

ja , physilliumfrö hette det
. vad bra då har nog fått till det bra . känns gott att dom fått riktiga grejer 
Linfrön och physillium ska man vara lite sparsam på bägge sorterna just för att det sätter fart på magen :) men nyttigt är det absolut.

Har för mig.. jag kan vara helt fel ute dock.. men jag har för mig att det är nån syra i linfrön som inte är så hälsosam för gerbisarna.. men som sagt.. jag minns inte säkert..
Does it become a walk?
/Ida
Blåsyra tror jag, kan vara skadligt i stora mängder även för människor.
japp men det krävs som sagt stora mängder. Syran finns i skalet.

ok bra att veta ska vara försiktig med det då .
förresten , jag har en gerbilherre här hemma som är ngt kräsen . jag la in en sån här gnagarpinne med ägg och honung , men den petar han inte på .
om han äter kokt skinka , så gör det väl inte så mycket om han inte tuggar på den för då får han ju i sig protein i alla fall ?
sen har han en gnagarsten som han heller aldrig rör , klarar sig hans tänder ändå ? jag tänker så dom blir slipade och så ? han gnager friskt på sitt hus och kartonger , kanske mest på kartonger nu för tiden om jag tänker efter
Är det färdig kokt skinka så är den ju ganska salt, och gerbiler får inte äta salt.
Hans tänder klarar sig, och proteiner finns även i frön och sånt till viss del. Är du ändå orolig så kan du ge kattmat (torrfoder) i basmaten. :)

inte kokt skinka ? det har jag fått råd om . ska man koka den själv då alltså ? det visste inte jag
Hehe jag kommer in väldigt väldigt sent på denna tråd men aja , jag har en fråga. Jag har osötad müsli, undulatblanding och Boveteflingor hemma men hur mkt ska man ha av varje?

Det beror på hur mycket du har av annat. Jag brukar göra jättestora blandningar o stoppa i allt jag har av allt som ska vara i.
Does it become a walk?
/Ida