Dilemma med mamman
jag har ett dilemma , min gerbilmamma som fick ungar i helgen , hon var ju i slagsmål i veckan och har gått på antbiotika i två dagar .
men jag fick ju avbryta den kuren då jag förstod att det blivit bebisar .
men hon har ett öga vars ögonlock klibbar igen så att ögat inte kan öppnas och jag undrar då ,
vågar man ta henne från ungarna en stund så vetrinären kan få titta på det eller ska jag försöka tvätta det med steril koksalt lösning så länge ?
hm svårt det där… lämnar ren fakta till mer kunniga men själv skulle jag fortsätta tvätta sålänge.

Fortsätt tvätta med koksaltlösning du. Det är aldrig bra att ta mamman från ungarna så här tidigt. Tvätta, tvätta.. koksalt är bättre än man tror. Skulle det bli sämre får man fundera på lösningar då.. men så länge det inte blir värre så fortsätt tvätta.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

ja, jag tvättar på jag
. det är redan bättre faktiskt ! när jag kom hem nu från arbetet så var ögat helt öppet och fint , det har det inte varit innan .
så det kändes väldigt bra 
Säger som övriga, fortsätt tvätta med koksaltlösning.

jag tycker som dem andra att de är bättre att tvätta själv men blir hon sämre behöver de nog kollas upp 
vart får man tag på koksaltlösning??

Det kan man koka själv. 1 tsk salt till 1 liter vatten. Annars finns det på apoteket. Tex som ögondroppar.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
oki tack, behöver det till en av mina gerbilhonor som klibbar igen ena ögat
har provat med allt i bottenströ utan resultat, eller en sak fungerade, enbart toapapper en enda natt, då var det inte igenklibbat
provat allt från toa-lätt till något svindyrt spån från lövträd
vetrinärerna som jag pratat med har inga ideer till vad det kan vara, bara att ta in henne för prov
men så är hon ju gammal med, hon var väl runt 2-2,5 år då jag hämtade dem i somras (2009) har frågat förra ägarna nu nämligen och de sa att de var det då jag hämtade dem

jag köpte koksaltlösning för ögon , små pipetter , på apoteket .
de är sterila och bra .
ögat ser bra och fint ut , det funkar jättebra 

vad kul att det går bra!