Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 3529 ggr
Charlie2006
2010-02-20 20:57
0

Välkommen hem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så att min bror har blivit pappa och både han, hans tjej och son ska flytta hem hitt när dom kommit hem från sjukhuset, och ikväll kom det hem en liten vit gerbil som hans tjej äger. Erbjöd mig att den fick flytta in i mitt rum, för att det ju inte är så bra att ha den i samma rum som deras bebis.

Ellerfall tänkte bara vissa en bild på pojken (den är änsam pga att dens kompisar har dött för ca 1 månad sen). Han är 3 år och utan namn, tror också han har en hjärnblödning då han går snett med halva kroppen och är ganska vinglig. Han fick lite träsaker av mig som jag hade över från hamstrarna (han hade inget sånt när han kom förut idag) och toarullar, han fick mycket mera spån än han hade innan och lite grönsaker. Han ser ellerfall nöjd ut.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Tassy]
2010-02-20 21:14
0

Men oj, det var ingen liten snedskalle han har. Det kan vara öroninflammation eller som du säger att han haft hjärnblödning. Det bör kollas upp så han inte lider i onödan bara. Öroninflammation kan ge samma symptom som beskrivs, och det går att behandla.

Charlie2006
2010-02-20 21:30
0

#1 Inte riktigt så sne är han (han står lite snett också/kameravinkeln) men hella han är sne asså kroppen också och nere vid svansen så tror han har hjärnblödning och när jag närmade han så värkar han blind på den sidan :/, enligt min bror har han varit sne ett bra tag. Men vet inte vad jag kan göra då det inte är min och vill inte läga ut för mycket avgifter på ett djur som inte är mitt.

Men fixade ellerfall till det så han kan gräva riktigt ellerfall och har gnagar möjligheter, och ikväll ska han få lite barnmat :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Charlie2006
2010-02-20 21:32
0

Men han värkar inte ha ont ellerfall när jag känner på han och sånt.

Min hemsida

//Frida

[Tassy]
2010-02-20 22:48
0

Ja det är inte ditt ansvar, det var inte så jag menade, men ägaren bör känna till att det kan finnas medicin för att få honom bra. Dessutom är man som djurägare skyldig enligt lag att undvika onödigt lidande för djuret.

En gerbil är ett bytesdjur, de kämpar in i det sista med att dölja att de är svaga/sjuka, därför kan du inte helt förlita dig på att han inte har ont.

Charlie2006
2010-02-20 23:25
0

#4 Jo det vet jag samma med hamstrar att dom inte vissar om dom har ont. Tycker lite synd om honom, men som sagt jag får göra det bästa som går för han, sen kan jag försöka prata med henne eller prata med min bror som pratar med henne. Men finns det medicin för hjärnblödning? eller är det Avlivning som gäller?.

Min hemsida

//Frida

Neoos
2010-02-21 01:16
0

Men bra iallafall att du försöker göra det lite bättre för han så gott du kan, med kartong och spån ;)

Charlie2006
2010-02-21 11:19
0

Var ju tvungen att läga mig i direkt han kom hem :P kunde inte låtta bli att säga direkt att han hade mycket för lite spån..            Sån är jag.. :).

Han var glad i går att få springa på sängen, vilken fart det blev på han :). Har "förälskat" mig i han sedan jag hålde han igår och han kom upp och "pussade" mig i ansiktet och skulle bädda ner sig i mitt hår :).

Min hemsida

//Frida

Neoos
2010-02-21 16:33
0

naw vilken go krabat :D jo mina blir helt till sig när dom får komma ut och springa ;)

cecilia34
2010-02-22 15:16
0

lilla gubben , så fin han är .  vad bra och fint av dig att försöka göra det så bra som möjligt för honom . det är gulligt av dig .

varför har han inget namn ?

Charlie2006
2010-02-22 15:49
0

#9 Tack :). Ingen aning, han har bara inte fått ett namn ;) kommer nog kalla han får någt när han bor här men vet inte vad, något förslag? :).

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
2010-02-23 19:54
0

Har börjat ändra hans kost lite smått då han får färdigblandning i påse, har börjar ge han undulatfrön, grynblandning, lite pumpafrön, linfrön, osockrade flingor, quinoafrö och dinkels puffar deta i liten mäng utblandat med färdigblandningen han är van vid. Tycker ni jag gör rätt att bytta ut kosten lite?

Tycker ni klorna är långa på han? och isåfall ska jag klippa ner dom lite?.

Fotade även pojken idag då jag ändå hade frame kameran Glad.

- Sneskalle eller vad? men söt är han ellerfall Kyss..

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
2010-02-23 19:57
0

Dålig balans har han också, även ser han dåligt märkte jag igår när jag hade ute han på golvet han sprang in i väggen flera gånger.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
2010-02-23 19:59
0

Full fart framåt . .

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
2010-02-23 20:04
0

Också sista bilder..

- Kanske luktar det något gott? Kyss.

Min hemsida

//Frida

enbartmalin
2010-02-23 20:05
0

Vad fin han är :)

Hälsningar Malin

Charlie2006
2010-02-23 20:09
0

#15 Visst är han Kyss Glad.

Min hemsida

//Frida

southdakota
2010-02-23 21:59
0

Urgullig! Kyss

[Tassy]
2010-02-23 22:21
0

visst är han jättesöt, men han är riktigt illa däran Rynkar på näsan

Charlie2006
2010-02-28 21:57
0

Är ganska glad nu Glad, efter att han fått mera att göra i buren, börjat få springa ut på golvet minst 1 ggn per dag så har han börjat bete sig mer eller mindre som en gerbil. Börjat gnaga på kartongerna och trä stocken han har fått (vilket han inte gjorde när han kom hitt, han har gjort det dom senaste dagarna), börjat gräva Glad och ha stojat runt i buren. Imorse när jag vaknade så var allt upp och ner och det är gläde att se han hållit på. Sen har han börjat rulla sig i sitt sandbad lite smått vilket han inte gjorde förut. Jo såklart han fortfarande är sne, men han har fått lite bättre ballans oxå. Sen brukar han tigga om att få komma upp, kliver upp i handen och ser nöjd ut när han fått vara upp en stund vare sig det är en goss stund, spring på sängen eller på golvet.

Min hemsida

//Frida

cecilia34
2010-03-01 00:01
0

kan han inte få bo kvar hos dig istället , du verkar ju ta så bra hand om honom och du bryr dig verkligen om honom .  Glad 

hampus eller arthur kanske ?

# 18 vad menar du att han är illa däran ? vad är det fel på honom , på vilket sätt mår han inte bra ?

Charlie2006
2010-03-01 00:20
0

#20 Jo jag hoppas att dom lämnar kvar honom, men inget jag kan bestämma då han inte är min. Men har blivit otroligt fäst vid honom, så hoppas han blir kvar.

Tror han har fått hjärnblödning och han går snett obs.. det är vad Tassy menar tror jag och jag tycker inte häller han är i så bra skik, vet dock inte om han är jätte illa däran. Men som sagt gör det bästa jag kan göra för han för tillfället och har känt över han obs och han har ellerfall inte ont när man tar i han. Igentligen skulle han väll behöva en kompis dock, då han varit utan i lite över 1 månad, men det är som det är och jag kommer inte skaffa någon kompis till han förens om han blir kvar här.

Min hemsida

//Frida

[Tassy]
2010-03-01 01:26
0

Jo, det är den sneda skallen som jag reagerar över. Den är så enormt sned att gerbilen omöjligt inte kan lida utav det. Det behöver dock inte vara hjärnblödning, då hade nog han haft avvikande beteende i övrigt också. Jag tror mer på en rejäl öroninflammation eller liknande.

Hoppas han får stanna hos dig, då tycker jag en veterinär bör få kika på honom, så man vet säkert hur det ligger till Glad

Charlie2006
2010-03-01 07:21
0

#22 Jo vetten blir det att åka till om han får stanna Flört.

Min hemsida

//Frida

Solaika
2010-03-01 12:41
0

Jag tycker du ska prata med din bror och se till att den får komma till veterinär NU. Hjärnblödning är något som gerbiler sällan överlever eftersom de har så små marginaler så jag tror inte att det här handlar om det. Djuret lider, utifrån bilderna verkar han inte ha balans och det faktum att han går in i väggen säger att han är riktigt illa däran. Det är rent elakt att inte ta honom till veterinären OMGÅENDE. Det är vanvård, näst intill misshandel.

Det är jättebra att du har gett den bättre burmiljö och att han får komma ut och få stimulans. Men utan vård spelar det ingen roll vad du gör. Den LIDER.

Hårda ord, jag vet.. men det är så det är. Prata med din bror omgående och se till att kraken får träffa en kunnig smådjursveterinär eller en veterinär som iaf kan ta hjälp av en smådjurskunnig veterinär.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Charlie2006
2010-03-01 16:23
0

#24 Ingen fara. Men tror inte det hjälper att prata med min bror, det ända som skulle funka att göra är att ta han själv till vetten (men har inte råd då han inte är mitt djur, tyvär) då jag inte sätt ägaren hälsa på pojken än ända ggn när han varit här (skulle isåfall varit när jag varit borta, men tror inte d) och då tror jag inte dom är så måna om han kommer iväg till vetten eller inte då han haft dethär i ca ½ år (mer eller mindre). Men tycker själv det är synd om han och vet att han inte är frisk, för inga friska gerbiler eller djur huvud taget har så dålig balans eller är så sne.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
2010-03-01 16:44
0

Nu tror jag nästan säkert på att det är öron inflamation, då när jag skulle titta lite i örat på han var båda röda och han började klia sig, lite kletigt/blöt elr vad man ska säga var det oxå. Ush om det är det för det kan ju enklet botas med medicin, och då kunde han varit bra för många månader sedan.

Undrar vad en medicenering och undersökning brukar gå på för en gerbil, på ett ungefär för öron inflamation? för isåfall om det inte är för dyrt tror jag att jag åker in till veckan ärligt talat. Eller om jag kan tigga till mig lite pengar av mina föräldrar, så jag bara behöver betalla hälften..

Min hemsida

//Frida

Solaika
2010-03-01 16:49
0

Djuret är i din vård, då är det upp till dig att se till att han får den hjälp han behöver. Oavsett hur du beter dig. Prata med djurets ägare och tala om att du fått uppmaningar av kunniga människor att uppsöka veterinär för att gerbilen lider. Det är varje djurägares ansvar att se till att djuret får den hjälp det behöver. Om ägaren är intresserad av det är inte relevant. Tala om för den som äger den lilla stackaren att den MÅSTE få hjälp och att det är vanvård och misshandel att inte ge den hjälp den behöver.

Om ägaren vägrar och du inte har råd själv så be om hjälp. Föräldrar, ägare, syskon eller vad det nu krävs. Ring till veterinären och förklara läget och fråga om de kan hjälpa dig på nåt sätt så gerbilen får hjälp. Det är inte humant att låta den gå som den gör. Så vad du än gör, kämpa för att djuret ska få hjälp!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2010-03-01 19:05
0

Det är en himla kvivg situation du hamnat i Charlie, eftersom djuret egentligen inte är ditt. Känns himla frustrerande allt ihop, och det lär vara etter värre för dig. Jag hoppas bara att allting löser sig för den lilla, kämpa på, vi håller på dig!

cecilia34
2010-03-01 21:15
0

ja , heja dig charlie !  hoppas du löser det . man skulle nästan vilja skicka pengarna till dig så du kan komma iväg

Charlie2006
2010-04-20 16:57
0

Kan ju berätta att jag hittade pojken död när jag kom hem idag Rynkar på näsan, r.i.p lilla fina pojken. Han var inte så kall och man kunde röra på han (han var inte så stel) så han dog nog kanske 30min-1h innan jag kom hem. Kämpade in i det sista gjorde pojken då han senast igår var pigg, men tillslut årkade han inte längre. Han blev 3 år och någon månad, vet dock inte om det är gammalt på en gerbil eller inte.

Jag sa till bror min att han behövde åka till vetten, men inget hände. Så var nog snällast för pojken ändå att han fick avsluta sitt liv.

Min hemsida

//Frida

Neoos
2010-04-20 17:19
0

Tråkigt att höra, vila i frid!

3år är över genomsnitt åldern så han hade ett långt liv <3

Pose-idon
2010-04-20 19:07
0

Nej, så tråkigt! :( R.I.P Rynkar på näsan

//Elin

atraxy