Brutet ben och sjuk?
Hej!
Jag har ett problem med min lilla Zina, hon har inte verkat må så bra på sistone. Hon brukar bitas och så, fick aldrig någon bra start osv. hon är dock glad och livlig för det mesta. Nu har hon dock blivit jätteslö och har knappt rört på sig den senaste veckan och öppnar knappt ögonen alls.
Blir lite rädd. Hon är fyra år men jag vill inte förlora henne.
Hon var kall igår kväll så jag tog upp och skulle värma henne men så sprattlade hon till och jag tappade henne ner i buren så jag tror hennes ben bröts.
Hon kan i alla fall inte gå på det och verkar helt utmattad.
Läste att man skulle låta det vara men när hon inte mådde bra innan så vet jag inte riktigt. Vill inte att hon ska lida.
Vet inte vad jag ska göra, snälla, hjälp mig

ta henne till veterinär för Avlivning föreslår jag. Inget djur ska behöva lida. Hon är ju rätt gammal så det är nog dags för henne att gå vidare till gerbilhimmlen. Hoppas det kommer gå bra.

du kan ta en tom flaska och fylla med varmvatten och lägga i buren så kan hon värma sig på den.

tack för tipset, jag väntar nog ett par dagar och pysslar om henne och ser om det blir bättre, annars får hon nog somna in dess värre ja .-.
usch vad hemskt. allti lika svårt att se sitt djur lida eller vara sjuk. :( jag hoppas verkligen allting går bra å att hon kanske bara har lite deprissioner på gång :) hoppas det går om… ge henne mandel :) kanske hon blir glad av de :)

Fint namn hon har =) Har också haft en gerbil som hette Zina. Hon är i gerbilhimmlen nu =(
Men jag vill bara råda dig om att blir hon kraftigt sjuk i helgen, värre än hon är nu kostar det snormycket hos veterinären en helg om de har jouröppet. Det är jättehemskt att se djur lida som jag fick vara med om i helgen som var. Så om jag var du skulle jag ringa och försöka få en tid samma dag imorgon för det är varken roligt för dig som gerbilägare att se sin gerbil må jättedåligt och kanske dessutom betala över 1000 kr ifall det blir akut till veterinär. Det är bara så onödigt riskera det även om 4 dagar till inte verkar så lång tid så känns det mycket längre om hon i prencip håller på dö.
Nej, vänta inte mer med henne, hon är döende och lider svårt. Ta henne till veterinär, låt henne inte plågas i onödan, det är emot djurskyddslagen §L80!

hon verkar må bättre idag, har mer ork och så så jag ger henne godsaker och värme och pysslar om henne så mycket jag kan, ser hur det är imorgon, hon kanske bara var väldigt trött igår. Hon är i lilla buren också så att hon inte springer runt och förvärrar benet.
Om du var allvarligt sjuk och sedan blev tappad ifrån flera meters höjd så du bröt benet, skulle du vilja vänta flera dagar på vård då, utan ens en alvedon? Eller om man ska hårddra det hela så vänta i veckor, eftersom gerbilers livsrytm går så mycket fortare än våran. Tänk om!
Ta henne till veterinär.