Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1813 ggr
Nuttinell
0

Kass i pälsen, vad göra?

Jag börjar bli lite fundersam.. Fick mina gerbiler för knappt en månad sedan, den ene är tre månader gammal och den andre är uppemot sex om jag förstått den förra ägaren rätt. De är väldigt matta och tunna i pälsarna och den ene är liksom "tunnhårig" med nästintill kala fläckar på en del ställen, trodde först det berodde på fodret de fick innan men det har inte blivit bättre.

De har tillgång till sandbad dygnet runt (Byter sand varje dag) och får en blandning av undulatfoder, osockrad basmüsli och röda linser samt blir handmatade med solrosfrön två gånger dagligen. Ibland händer det även att de tar en bit johannesbröd eller torkade ärtor, men det är som sagt ganska sällan..

Jag har försökt ge dem blötfoder i form av äpple, vindruvor, kokt pasta, gurka, tomat osv samt torkad frukt men ingenting verkar falla dem i smaken. Som jag har förstått det är blötfodret rätt viktigt, så är det kanske därför de inte ser så "friska" ut?

Har börjat ge dem rooibosthé i vattenflaskan för att se ifall det hjälper allmäntillståndet något, men vad mer kan jag göra?

I övrigt är de väldigt energiska och är i full gång hela nätterna Tungan ute De bråkar aldrig vad jag kan se så tror inte de hårlösa fläckarna beror på slagsmål.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Mvh

Nathalie

[Tassy]
0

De behöver mycket mer näring i sin mat (torrmaten). Komplettera med lite nötter, frön, torkade morötter, ärtplättar och sånt, undvik dock färdiga blandningar utom pretty pets. Det låter verkligen som näringsbrist.

[Tassy]
0

Risentas produkter är bra, quinoapuffar, dinkelpuffar, bovete, hirs, vetegroddar, pumpakärnor, you name it.. Det är bara att ösa på, men ta det lugnt med linfrön och physilliumfrön.

Nuttinell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1, jag har som sagt försökt ge dem det men det går helt enkelt inte hem. Har en hel påse med olika lösviktsblandningar (Pelletsfria komplement/godis/lyxblandningar eller vad man nu skall kalla dem) som jag försökt få dem att äta men matskålen står helt orörd (Ställer in det på morgonen och räknar hur många morotsbitar, ärtplättar, torkade majsflarn osv där är) och när jag kollar på kvällen är där lika många kvar, samma sak med grönsakerna och frukterna. Rynkar på näsan

Blir ju så himla frustrerad eftersom jag så gärna vill att de skall må bra, kan ju inte tvångsmata dem om de inte vill äta. Har i och för sig en massa krossat bovete hemma som jag kan testa med, jag antar att jag skall ge det uppblött så det inte sväller? Undulatblandningen inneåller två sorters hirs så det kan jag checka av iallafall. Pumpakärnor har de hittills fått tillsammans med solrosfröerna, får köpa hem lite fler. Glad *märker att jag missat viktig info, sry*

tjoffsa
0

jag kan rekomendera gerbil nature. färdigblandad påse. Allt behöver inte va dåligt för att va färdigblandat =)  Mina har fått jättefint hull och pälskvalitè av det.

Nuttinell
0

#4, är det någon av de större djuraffärskedjorna som har just det fodret? Har Grizzly och Djurkompaniet i närheten, men annars får jag ringa runt och kolla helt enkelt :)

Tack för tipset!

tjoffsa
0

jag köper mitt från djurmagazinet

Nuttinell
0

#6 skall ringa runt lite och se ifall det är någon som har :)

[Tassy]
0

Pretty pets är ju också en bra färdigblandning, men man får ibland komplettera då gerbilerna kan bli magra utav det.

Vad är det i gerbil nature? Tror det var den jag var nyfiken på senaste svängen till djurmagazinet, kollade dock aldrig så noga på gammal vana eftersom det var färdigt.

MaaariaS
0

#3 Testa att lägga all mat på burspånet(golvet).Jag har gerbiler som inte äter maten om det ligger i en skål,menar torrmaten nu.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

tjoffsa
0

oj det är lite blandat.

innehåll: heloder för ökenråttor, vegetabiliska biprodukter, spannmål minst 27% grönsaker 11,5% frukt 5,5% nötter 2,5 %

mineraler, oljor, fett, örter, jäst, ringblomma, alger. 16% råprotein, 6,5% råfett 7% råfibrer 5,5% råaska 0.65%kalcium, 0,50%fosfor, 0,73% lysin, 0,39%metionin, vitamin A, vitamin D3, vitamin E, koppar-kopparsulfat.

Det är lite grässtrån me också. ser rätt naturligt ut med hel blomma å så hehe Glad

[Tassy]
0

#10 Hoppsan, tur jag inte köpte då, jag hade säkert blivit knallsjuk Tungan ute

tjoffsa
0

det står med..

ett komplett foder anpassat för ökenråttors näringsbehov. Denna förstklassiga blandning av naturliga komponenter innehåller alla nödvändiga näringsämnen , vitaminer, mineraler och aminosyror som ditt husdjur behöver för att leva ett sunt och bekvämt liv full av vitalitet.

contains extra grains, seeds, nuts, fruit, herbs, vegetables, fibres and supplements to suppotr health, for excellent digestion, good dental hygiene, a glossy coat and perfect health. The wide variation in ingredients guarantees great taste and consumption.

tjoffsa
0

aha mot blomman eller ?? det är väl nån här och var i påsen

tjoffsa
0

om man luktar i påsen liknar det nästan som kattmat tycker jag.

tjoffsa
0

ja lite grässtrån hehe

[Tassy]
0

nu kan jag äntligen kommentera! iFokus strular massor just nu.

Jo, förmodligen emot blomman. Mina allergier löper ju amok nu och jag eagerar på saker jag egentlgien tål eftersom mitt immunförsvar är så hårt belastat med allergener stup i kvarten.

Nuttinell
0

#16, fy fasiken vad jobbigt - och jag gnäller över min pollensnuva Skäms

Tänkte bara komma med lite uppdatering, lyckades få de små busarna att äta lite melon tidigare idag, det var visst väldans smarrigt! Är dock lite orolig för den äldre (Gordon), han är lite småsnuvig och verkar vara irriterad i huden, flagar lite nästan. Har en kompis som pluggar till veterinär och kommer hem nu i veckan så skall be henne ta en titt och se vad hon säger, annars blir det ordinarie vetten nästa.

[Tassy]
0

#17 Vad kör du med för sand?

En del gerbiler behöver väldigt fin sand annars får de problem med en körtel som gör att de ser snuviga ut, och de kan bli alldeles som mjälliga i pälsen.

Nuttinell
0

#18, jag köper chinchillasand på lösvikt från djuraffären. Nästan vit, är väldigt "pudrig" i konsistensen - är man inte försiktig säger det "POFF" och så är det sand överallt.. Tungan ute

Finns det någon sand som är särskilt bra som jag kan prova?

[Tassy]
0

Jag vet inte om det är någon skillnad på den vita chillasanden och den vanliga lika finkorniga sandfärgade, men det är den finkornigheten jag menade iallafall.

En del chillasand är doftsatt, så de ska man inte använda, de brukar finnas på "tub" och doftar lavendel vanligen.

Jag skulle prova med vanlig sandfärgad finkornig för att se om det förändras. Annars kan han vara allergisk emot spån till exempel, men de brukar ge kraftigare besvär.

Svårt detta, har själv problem med ena jirden som fått mjälliknande besvär.

southdakota
0

Kanske några droppar vetegroddsolja över maten kan hjälpa? Kan användas till hamstrar vid t.ex. kala fläckar och/eller flagnande hud även om det mest är omtalat i hundvärlden. Själv har aldrig testat till varken gerbiler eller hamstrar men efter vad jag hört så brukar det vara effektivt. Finns att köpa i välsorterade djuraffärer.

http://www.tahorseware.se/np-akta-vetegroddsolja-p-1146.aspx
Här hittar du en lite utförligare beskrivning av vetegroddsolja. Jag tycker det borde gå att använda till gerbiler, då de kan äta vanliga vetegroddar. Men det räcker med någon enstaka liten droppe över maten dagligen tills det blir bättre - som sagt inga stora mängder.

Lycka till!

[Tassy]
0

åhå, det var ett bra tips där #21!

Nuttinell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Nu har tjejkompisen varit och tittat på Gordon och Totte. Hon trodde inte det var någon hudinfektion eller så, men när vi tittade närmare så var det precis som att den äldre (Gordon) hade "ärrbildningar" i hårbotten, så det är mycket möjligt att det varit något tidigare. Bytte hur som helst i buren och desinficerade för säkerhets skull. Totte däremot är helt okej i pälsen nu, kanske var babytufset som försvann Tungan ute

Nu är det iallafall ingen av dem som snorar vilket är jätteskönt! Verkar som att roiboskuren hjälpte faktiskt!! Glad

Skall in till Malmö idag och skall försöka få tag på lite vetegroddsolja.. Blir nästan lite sugen på att prova själv också faktiskt, mattes "huvudpäls" hade ju gärna fått bli bättre också om man säger så, haha! Skrattande

Vill bara passa på att tacka så jättemycket för all hjälp, skönt att ha så många kunniga att vända sig till när det uppstår några frågetecken.

*Bifogar en bild på lillplutten*

Solaika
0

#23 Skönt att det är bättre. Lillen ser väldigt fin ut i både hull och päls :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

tjoffsa
0

vad för roiboste??? berätta gärna mer om det =)

[Tassy]
0

#25 Helt vanligt roiboosté kan man koka och ge dem, med lite honung i :)

Och visst ser gerbilen på bilden fin ut i pälsen :)

Nuttinell
0

#24, vad skönt att höra - då kan man andas ut för hans del iallafall Glad

#25, jag skippade visserligen honungen men annars är det som Tassy säger bara precis vanligt Roiboosthé. Mitt var från Lidl, enda man får kolla är så det inte är utblandat med vanligt svart thé men det var inte mitt. Kan förresten tipsa om deras variant med vaniljsmak, jättegott för oss tvåbenta! Glad Enda grejen är väl att flaskan kan bli lite färgad och lukta roiboos ett tag men det är ju ingen fara. Huvudsaken är att ögonstenarna tycker det är gott Tungan ute

tjoffsa
0

men de är bra för pälsen eller?

Nuttinell
0

#28, det kanske det är men huvudanvändningsområdet är väl som en förkylningskur för både två och fyrbenta :)

Såg det i den här artikeln :)

tjoffsa
0