Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 925 ggr
cecilia34
0

hona blivit biten i örat !!

Gråter  min älskade vackra fina doris har blivit biten i örat , på sidan av kroppen och i svansen . det blödde från alla såren och mest orolig är jag för såret i örat . hon är alldeles vinglig och omtumlad nu och jag hoppas att det på grund av chock och inte på grund av såret i örat .

jag har försökt att tvätta det så gott jag kunde men det är inte lätt med päls och allt .

är så himla orolig och vill bara ha henne hos mig nu så jag kan se att hon andas och lever hela tiden , men jag vet att hon behöver få vara ifred nu och ha det mörkt och tyst .

snälla snälla , jag hoppas så att hon blir bra igen  !!!!

vad hade ni gjort ?

jag har pratat med djursjukhuset och de tyckte jag skulle tvätta såren och hålla koll .

Solaika
0

Såret i örat är det du behöver oroa dig minst för.

Håll noga koll, verkar hon inte pigga på sig alls o det närmaste så skulle jag ge en bactrim-kur. Gerbiltänder kan bita djupt och de läker ofta på ytan först.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

cecilia34
0

vad är o det närmsta ?  är det ett par timmar eller ett par dagar  ?

jag var orolig för örat för att det är så nära huvudet , tänkte att hennes balans kanske blev påverkad eftersom hon blev så vinglig . men skönt att höra att jag inte beövde oro mig för örat . ska hålla noga koll , kan jag kolla henne om att par timmar ?

Emelie-tex
0

Jag skulle nog ringa och be vet skriva ut antibiotika, om det blivit fickor och det hinner börja läka innan kroppen fått hjälp kan det gå illa.

cecilia34
0

vad betyder fickor ?

cecilia34
0

vill tillägga att hon blev biten för en halvtimme sen

Emelie-tex
0

Fickor betyder att det skapas fickor under huden på gerbilen, alltså inte ett "rakt hål" och dessa kan fyllas med var och liknande.

När min hamster blev kattbiten så åkte jag in till vet, de rakade ner henne, gjorde rent alla sår och sköljde ur alla fickor, sen fick jag hålla såren "öppna" så det inte bildades varklumpar i dem och fick antibiotika.

Tog ca 3 veckor för hamstern att bli bra, och 1,5 vecka innan jag fick sluta tvätta henne 4-5 gånger om dagen för att hålla det uppe.  men det var det värt.

[Tassy]
0

Har hon blivit biten ner i örat så är det väldigt allvarligt, är det bara hudfliken utanför så är det ingen fara med det.

cecilia34
0

har varit hos vetrinären idag med henne och fått antibiotika och smärtstillande att ge henne .

han gav henne trots allt en väldigt hoppfull prognos så det kändes ngt bättre efter det . så nu får jag kämpa på i en vecka och hoppas det går bra .

hon får lugn och ro nu och får vara i fred så smycket som möjligt .

håll alla tummar och tassar för henne      Kyss