Jag tror hon håller på att gå bort =(
Vår lilla Alina…Ser ut att inte må så bra. Hon har varit lite väl trött de senaste dagarna. Ibland väldigt pigg av och till. Nu ser vi att hon andas tungt och ögonen ser ihopsjunkna ut. Lite seg men rör sig lite ändå. Vet inte om hon har problem med lungorna då hon ser ut att andas häftigt, men inget låter om henne iallafall.
Usch va jobbigt det känns!
Va skulle man kunna göra för henne??? Varför andas hon så häftigt??

Hon ser inte ut ha ont, men hon rycker till lite ibland och så lägger hon sig ner…

Hon ligger i husses tröjärm där hon känner sig trygg..lilla gumman =( Hon får va där tills hon är borta..
Oj, är hon gammal?
Det låter som om hon är på väg vidare ja, beklagar!
När det ha gått så långt finns det inget att göra, om man inte hjälper dem att somna.

jag tror hon är 2½. hon åt lite critical care som jag hade över sist hon var sjuk som hon blev frisk av. får se om hon piggnar till eller om det är ålderdommen. jag har misstänkt ett tag att det snart är dags för henne. glad iallafall att hon i så fall får sona in hemma.
Usha, det var en ung liten pensionär, så trist! :(
Vad är critical care? Jag har glömt bort.

det är malet hö me nå annat jox..kommer inte ihåg vad just nu.
ok

me brukar de andas så häftigt i början? hon låter lite i nosen.

inte helatiden bara ibland då och då
Det beror ju alldeles på vad de lider av om de andas häftigt eller ej. Men jag har för mig att de gör det om de handlar om hjärt/lungproblem. När de andas så tungt och fort så visslar andningen. Mot slutskedet kan de öppna munnen och flämta kraftigt, i det läget avlivar jag om inget finns att göra för gerbilen i form av medicinsk vård. Sedan går det vad jag sett snabbt utför och de får panik och verkar kvävas. Men det ä ju inte alls säkert att hon lider av det jag har sett hos andra gerbiler.
Vetten kan ju ge medicin injektion, men dessa kan leda till dödliga kramper. Mactrim är ju typ det enda gerbiler tål helt, och ja… Det hela verkar ju ha gått väldigt snabbt och långt.
Jag ha inga kloka råd att ge egentligen, det är ju helg och allt, svårt att ringa och rådfråga vetten.

ja det är ju så typiskt att det är helg. Bara för nån dag sen var hon som vanlig. Igår såg jag att hon va mest i boet och sov som vanligt utan nån form av problem med andningen men lite slöare än vanligt dock.
Usch jag hatar ju se djur lida, hon verkar inte ha ont utan mest andas fort. Nu ligger hon ensam i boet med en varm vattenflaska som hon lagt sig ovanpå. Såg att hon va upp och drack lite med. det som mer knäpper ibland i andningen, morrhåren dragen bakåt. Hojja lilla stackare..
Det är inte luftvägsinfektion då?

nä, jag tror inte det. det klickar inte helatiden utan kanske nångång. inge rinnigt eller så. Jag fick tag på en jourveterinär långt bort bara för att prata. Hon sa att det är vanligt att när de är på väg gå bort få problem med hjärta och/ eller lungor. I samband med det. Hon dricker lite men knappt att hon orkar det. Å fy jag sitter här å grinar helatiden över att jag inte kan göra något åt det.
Jo, då var jag på rätt spår. Om jag får gissa lite så tror jag hon har hjärtsvikt eller något sådant. Jag hoppas att hon får somna lungt och tryggt utan att lida allt för mycket :(

ja de hoppas jag..vi kan bara göra det bästa för henne just nu. Hoppas inte det tar allt för lång tid bara. Tror du hon är borta till imorgonbitti? eller kan det ta längre än så en dag till?
Mycket troligt att hon går bort under natten, men hon kan hänga i någon dag till. De har en benägenhet att kila vidare under småtimmarna/morgonkvisten har jag märkt, när man sover som djupast och allt är som mest stilla.

fick tag på en veterinär som har öppet imorgon. Hoppas bara jag kan ta mig dit!! om hon lever då.

hörs det tydligt om hon har vatten i lungorna?
Jo, det hörs tydligt då, det rosslar och gurglar om andningen.
Hur har det gått?

jag fick tag på en veterinär i linköping som hade jouröppet idag. Så vi fick komma dit med henne klockan 10. Hon hade hjärtsvikt och ödem. Hon fick somna in i husses hand. Det gick bra och hon blev inte allt för stressad. Nu kan hon andas lungt i gerbilhimmlen. Våran finaste, snällaste underbaraste gerbil Alina
Jag är inte så värst ledsen längre, var värre igår och hela natten, så pass att jag nästan svimma när jag skulle kolla till henne tidigt på morgonen. Husse är det värre med nu men vi vet att bättre än så här kunde vi inte ha gjort.
Summan blev 1300 men det fick kosta precis vad det ville. Det var hon värd. Vi ska ha en enskild kremering på henne och ta hem askan så vi får strö henne när vi flyttat upp.
Vila i frid Alina, beklagar… 
Beklagar verkligen, skönt att hon fick somna lungt och fint iallafall.
Beklagar. Vila i frid. 
//Elin

beklagar
R.I.P

Tack alla. Det värmer =) Det är joobbigt att veta att det inte kommer finnas nån som henne igen. =(

förstår hur det känns
tyvärr

Usch va jobbigt för er. Det är hemskt när de går bort. Jobbigt med alla men extra tufft när det är nån som står en sådär lite extra nära.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

och mercedes livskamrat..Måste hitta en ny kompis till henne nu