Äggpulver
jag ger mina äggpulver som protein och dom Älskar sitt äggpulver . Dom får det varje dag , är det ok eller ska man bara ge ngr gånger i veckan ? 
De flesta av mina gerbiler älskar också äggpulver, finns någon liten kräsen rackare som ratar
Varje dag låter lite väl ofta… Men tror jag överlåter frågan åt någon annan då jag är lite osäker.
Beror ju lite på mängden också, om du bara strör lite över maten eller om det är en hel sked o.s.v.

ok , ska försöka att inte ge varje dag då
varannan eller var tredje kanske ?

Ge inte ofta alls skulle jag vilja säga. Jag ger bara äggpulver till dräktiga eller digivande honor. Protein skulle jag hellre ge vegetabiliskt till dom i vardagen så att säga. Ge groddar och nån syrsa ibland. De uppskattar dom också. Tillräckligt med protein borde finnas i fröer osv.

Det är faktiskt helt okej att ge lite varje dag.. men inget nödvändigt.. Det viktigaste är att du ser till att vardagsmaten är tillräckligt allsidig och innehåller det de behöver i så stor utsträckning som möjligt. Äggpulver är inte farligare för dem mer än vad ägg är för oss. Så ge dem du. Sen kan det vara smart att inte ge dem för ofta för jag har upptäckt att gerbiler har en förmåga att tröttna på saker de får ofta.. inte alla men flera av mina har iaf ledsnat på godsaker de fått och älskat tidigare.. nu får det ligga orört. Men det är absolut ingen fara att ge dem ofta.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Nja, ägg ska man vara lite försiktig med, minns inte vad som händer vid överdosering, men det är allmänt känt hos både djur och människa att man ej bör överdosera.
Någon gång i veckan max säger jag.

njurar kan ta skada av för mycket protein, speciellt om den skulle ha dåliga njurar. dessutom är det viktigt att de får i sig tillräckligt med fibrer. Har en gerbil som blev allvarligt sjuk som jag misstäkte för lite fibrer och för mycket godis. Så va noga med att den får i sig den vardagliga maten.
#6 Just ja, det var så också ja.
Proteiner är superbra - i lagom mängd. Som så mycket annat 

ok , tack alla för goda råd . 

Djur är dock rätt smarta.. de äter inte om det inte är bra för dem.. oftast.. finns alltid undantag som bekräftar regeln. Jag sätter ofta ner kräckerstänger med ägg till mina. De äter glatt av dem precis när jag sätter ner.. men sen tar det lång tid innan de tar slut. De äter bara den mängd de behöver.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Äggpulver och syrsor.. Blir alldeles förrvirad,mina får inget annat än pellets och frukt och grönt och en och annan bröd bit ibland?O:
#10 Pellets är inte en fullvärdig kost åt dem, du bör berika din mat för att gerbilerna ska må bra.
Men jag menar att ni får tipsa,något man brukar ha hemma?O:
De jag ger utöver är sånafall:Ägg,pasta/potatis,bröd?

Har läst på ett annat forum där en person sett innehållsförteckningen på äggpulver och konstaterade att mestadels var bara brödsmulor. Hade vart intressant se den. Jag har en lite påse men nån innehållsförteckning finns inte. Nån annan som har?
bageriprodukter, spannmål, oljor, fetter, vegetabiliska biprodukter, fröer, socker, mineraler, mjölk och mjölkprodukter, honung, ägg. naturliga smakämnen, eu-godkända färgämnen.
Så ja, mest brödsmulor och bös..
det är alltså det ämne som är mest utav som skrivs först, ägg kommer näst sist, sist är färgämnen….

det står inget procentuellt?
nix, jag skrev rakt av vad som stod.