Gnagarblandning lyx?
Mina gerbiler går just nu på gnagarblandning lyx. dom får lite pasta och potatis någon gång ibland men räcker detta?
Jag hittar inte någon atrikel som det står om detta…
ska man ge dom animalisk mat?
Är dom köttätare? eller vegetarianer?
Vissa säger att man ska ge syrsor och mjölmaskar, varför är det bra? Går det att ersätta med någon annat?
Tacksam för svar =)

dom äter allt möjligt faktiskt . man kan ge dom ris , potatis pasta som du säger, grönsaker , frukt , fisk kyckling och mycket mer .
jag brukar ge mina 2 ggr i veckan och då blir det oftast , tinade frysta gröna ärtor , stooor favorit , broccoli , äpple, banan solrosgroddar , kokt råris .
tänkte testa och ge dem kidneybönor och gröna linser och kikärtor imorgon . får se om de gillar det 
för det kan man väl ?

Med andra ord så är dom inte vegetarianer?
Dom brykar få sallad och pasta/potatis men något i köttväg har jag ju inte vågar ge.. finns det någonting i kött som dom speciellt ska ha?
#1 tack för svaret =)
Jo dom är allätare, så de bör få kött, det är proteinet som är viktigt för dem.

men inget salt och inga kryddor , helt naturellt 

Ok Tack =)

Vill bara tillägga att de inte kan äta allt, bland annat avokado är giftigt och citrusfrukter är inte bra för dem.
Jag kan ha fattat detta galet, men är det inte så att för råttor är animaliskt protein bättre än vegetabiliskt? Gäller detta även gerbiler?

jag ger mina kattorrfoder för protein och äggpulver . är det tillräckligt eller bör jag ge riktigt kött också ?
#8 Det är tillräckligt, det är vad mina får.
Jag väljer dock kattungefoder med 40% protein, och så har jag rat complete råttfoder med hög proteinhalt.
Jag har nyligen vågat köpa hem äggfoder, än så länge går allt bra (jag har extrem äggallergi). Dessvärre är det bara jirdarna som rör det.

så kattfoder och äggpulver typ två ggr i veckan är ok då ? 

#10 Helt okej :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

måste bara fråga.. katttorrfoder innehåller ööh.. nåt ämne som jag inte kommer ihåg vad det hette.. som katter själva inte kan producera och därför behöver ha i maten.
men andra djur som kan producera detta ämne vad det nu var, och som äter torrfoder, får ju överskott av detta.. det är väl inge bra?
Råttor ska inte äta kattmat pga detta. borde det inte vara samma sak med gerbiler?
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Tror du tänker på taurin, jag har alltid undvikit att ge mina gerbiler kattmat p.g.a. det. Men vet ju andra som ger det så vet inte hur farligt det är faktiskt…
Hmh, jag har inte hört några varningar heller, snarare rekommendation att ge just kattmat till dräktiga honor.
Det enda varningen om taurin som jag har hört är att det i kombination med alkohol kan eventuellt orsaka dödsfall
därför ska man inte blanda energidrycker med sprit, typ redbull + vodka 
Så, ni som ger kattfoder, sup inte gerbilerna under bordet är ni snälla 
hur är det med hundfoder? Man kanske hellre ska köpa hundmat med hög proteinhalt?

nej , säg inte det ! jag som precis vart och köpt två kilo kattungefoder nu . 

men det där råttfodret , vad ger man det för ? är det ett kompliment till kattungefodret med protein eller är det för nåt annat ?
rat complete ger jag enbart för proteinets skull. Mina får inget kött eller annat protein än det som finns i basmaten. Det är väldigt sällan det ges färskt över huvudtaget, så jag lägger ner mycket större krut på mitt basfoder.
Det som ges färskt är godis, det vill säga frukt. grönsaker är det mest jirdana som äter, gerbilerna är sockerråttor. Därav håller jag mig mest till torrmat.
Under sommarhalvåret ger jag en del färskt som jag odlar själv dock.

okej