Marsvinsblandning?
Hej, jag har råkat köpa fel mat, någon vitakraft för marsvin. Kan jag ge dem det (naturligtvis med kompletterande kost från mitt lilla skafferi) eller är det på något sätt dåligt för dem? Jag antar att det de inte tycker om i blandningen äter de inte ändå?
Farligt borde det ju inte vara… Innehåller väl ungefär samma saker (Tror jag, har inte 100 koll på just marsvin) säd, gryner, frön odylikt.
Sedan är det ju alltid bättre att köpa ett foder som är anpassat för den specifika djurarten och dess näringsbehov.
Men känns ju synd att slänga ett helt paket, så komplettera du med lite smått och gott från ditt skafferi så funkar det nog.
Om du känner någon marsvinsägare, kan du ju erbjuda fodret gratis eller för något liten slant, och sedan köpa ett foder anpassat för gerbiler istället. Visst, du fölorar lite på den affären, men du slipper åtminstone slänga det. Men som sagt, jag skulle inte vara så rädd att använda det, speciellt inte efter att det kompletterats. 

Vad är det i den? Pelletts är väl inte så bra, men jag brukar köpa marsvinsblandnig utan pelletts till mina småkillar som behöver lite mer fett…
Har själv marsvin, och för dem är den ju inte ens nyttig, marsvin behöver inget kraftfoder om de inte är dräktiga, ungar eller underviktiga, och då ska det bara vara pelletts utan hög kalciumhalt (förlåt, ni är ju säker väldigt intresserade av att äta vad marsvin ska och inte ska äta…).
Men det borde väl inte vara några problem, särskilt inte om du kompletterar det med annat.
Näe det är ingen fara om du blandar det med vanlig kompletterande mat.

Mina får pretty pets för marsvin, de har inte spec för gerbiler i ärheten och till marsvin skilljer det inte mycket från gerbiler, någon % här och där bara. Givetvis får de även andra saker i maten just för gerbiler. Men det fungerar i alla fall väldigt bra.
#4 Om du kan köpa Pretty Pets marsvin så kan du alltid be butiken ta hem Pretty Pets Gerbil. Finns som 1,36 kg påse och som 9,1 kilos säck.
Be om bonuskort för pretty pets också. Då får man var 12:e gratis.
(Jag jobbar i zoobutik så jag vet att det finns. Har de inget så spara kvittona och kolla med Severa Pet Products (leverantören) om de kan skicka ett bonuskort till dig som du kan häfta fast kvittona i. Annars kan man be dem skriva i ett IAMS-bonuskort också. Det är samma leverantör)
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#5 vilket bra tips, tack! Jag har hittils bara hittat 1 kg påse så jag köpte ju naturligtvis två påsar av fel blandning.
Men då vet jag att det inte är något giftigt eller så för dem. Det finns pellets i men mina gerbiler stenvägrar att äta dem så. Torkade gräsblad låg i blandningen också
Men det finns liknande frön och mat i som i gerbilmaten, bara i större storlek så de har något att tugga på ett tag 

#5 går det fast de bara har i lösvikt?
#7 *asg* "Skriv stort för jag hör så dåligt!"
Den texten gick inte att missa.
Tyvärr bara på de färdiga påsarna.
Wrooom!

#8 sorry, måste ha tryckt på något
affären säljer nämligen bara i lösvikt, men de kanske kan ta hem en stor säck åt mig i alla fall. Får kila iväg och flörta med personalen någon dag 
En stor säck räcker länge och blir billigare än lösvikt.
Luktar gott gör den också.
Wrooom!
#9 Jag frågade också efter pretty pets en gång när jag skulle handla mat. Då sa de att de inte hade o att de inte visste vad det var (?)..
Sen förra gången jag var där frågade jag igen o då sa de att va bland lösvikten. Förstod inte hur de fick ihop det, men orkade inte fråga så jag tog o var glad. (Det var för övrigt den jag alltid tagit till dem , och tror inte det ska va några större problem med den :O. Nån som har bild på den "´riktiga" pretty pets??
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus