Äntligen stort terrarium
Äntligen har jag haft råd att köpa mitt drömbo för mina älsklingar , det stora terrariet som jag sett ut ända sen från början men inte hade råd med just då .
det är 120 långt , 60 högt och 50 djupt och nu bor det två prinsessor i det . matte är jättelycklig och jag hoppas att de tycker de är skönt med det nya utrymmet 
känns extra skönt med detta just nu när jag ska börja arbeta heltid , så har de har mycket plats att röra sig på tills jag kommer hem och kan släppa ut dem
Får man se en bild på detta underbara hem?
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
tjoho, vilket lyxkar 

jajamänsan , ska sätta in en bild så fort jag fått ordning på bilderna . är inte så teknisk så jag få vänta på hjälp . hoppas på imorgon 

Ja det måste du göra! Jag håller på att bygga ett terrarium. Kul att se hur du inreder ditt! 

wow , bygger du ditt eget ? hur gör man det ? det är imponerande
ja, jag lovar att få in bilder

Ja. eller jag ska inte ta åt mig all ära, min sambo står för det mesta byggandet 
Blir inte lika stort som ditt däremot!

Hur går det med bild? Nyfiken!
jag vet om ett lagomt terrarium tillsalu här i byn bara 1200kr, jag kan ligga raklång på botten så bottenytan är väl runt 2x1meter och runt metern högt (inte helt 100 på måtten då jag vet att jag inte har plats)
Verkligen kul med terrarium! Ser fram emot bild 

va fint! vad är det för märke på terrarierna? vet du det?
Fint! Ser stort och lyxigt ut! 
//Elin
Jättesnyggt
Terrarium är nog snäppet snyggare än akvarium faktiskt, måste man ha något nät eller sådär för ventilationen?

# 15 nej , ventilationen är redan nätbeklätt så att säga , dels upp i taket och precis under glasdörrarna . där är som en luftsluss kan man säga .
ja , jag föredrar terrarium framför akvarium då jag tycker det är så bra med dörrarna när jag ska släppa ut dem . då är det lättare för dem att gå ut på egen hand 
# 13 vet inte vad det är för märke , men det är köpt på hornbach . de har riktigt bra priser på sina terrarium . 

# 4 beccan . jag är nyfiken på hur man gör när man bygger ett eget terrarium , hur går det med bygget ? 

jo men då har jag sett det. visserligen höll jag andan lite när jag såg priset, men jag vet inte vad de i vanliga fall brukar gå på.

Jodå det börjar bli färdigt! Ska fortfarande målas på utsidan, men annars är det klart!
Ska ta bilder i ljuset och lägga upp så ni får se 

ja , gör det , kul att se hur det ser ut 
Oj! :O måste Gerbiler ha så stora terrarium? Jag har två honor och de bor i en sån degubur (tror jag de heter) och de är för litet för dom. Så jag letar just nu efter terrarie för jag tycker de är bättre än akvarium ^^
terrarie är bra om de är tillräckligt djupa från öppningen så att de kan gräva
minimåttet för 2 gerbiler är 54 liter om jag minns rätt (alldeles för lite enligt mig, har 2 st som bor i ett avdelat 600liters akvarium alltså 300liter)
#22 okej, men jag har varit i en djuraffär där de har ett terrarium med måtten 65*34*50 (vet inte hur mycket det är exakt, är dålig på mått :/ ) Men är den för liten då eller kanske för stor? Jag får inte plats med någon jätte stor nämligen
få se nu 6,5 x 3,4 x 5 =110 liter godkänt för 2 st enligt mig
sedan finns ju jordbruksverkets miniyta med och det ska vara 0,12m2 det har 0.64 x0,34 =0,2176m2 gott med marginal
l80 har minimåtten på 20 cm högt och kortaste sidan får minst vara 25 cm
så det terrariumet skulle jag ta om du vill ha det annars finns ju ikeas samla på 130 liter med ju som garanterat är lite billigare
Jag rekommenderar att ha minst 100 liter iallafall. 
//Elin
#24 Okej :) ska kolla inne på Ikea först då om det var billigare. (får inte så mycket pengar)
#25 Okej, för två st då eller för en? :D
#26 Hon menade säkert 2 stycken, då gerbiler vantrivs ensamma, de måste även hållas i antingen par eller flock enligt djurskyddslagen. 
samla låda på ikea 130 liter 149:- plus ett lock 40 :- sedan är det bara lite jobb att få mängder med lufthål i locket (aningen genom att såga upp ett stort hål i locket och täcka med nät eller använda en lödpenna och bränna upp mängder med hål vilket går väldigt fort med en varm lödpenne)
jag hittar inte något på ikea's sida :(
lådan
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90102971
locket
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90110301
det är ju bara att söka på samla
Det finns låsclips att köpa till samla-lådan med. Ifall man har större djur som kan tänkas gå och sniffa runt lådorna, kanske råka öppna med nosen eller tassarna, kan det kanske vara bra att ha?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
de gerbiler som jag har haft i samlor har inte öppnat locket genom det sättet, men de kostar ju inget (5:- om jag minns rätt) så man kan ju köpa med sig en förpackning hem
#31 Jag har dem låsen till mina burar, riktigt bra! 
//Elin
#32 Med "stora djur" menar jag att t.ex. en hund kan bli för nyfiken och lyckas öppna lådan.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#34 oki tänkte du menade något av de djuren som är i lådan jag, men en hund ja då kan det vara bra med låsen
själv måste jag försöka hitta en lösning på hur man ska hindra råttorna att hoppa upp på locken istället (ställer ut burarna nu då mina råtthanar är ute och rör sig)