Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 586 ggr
[JaninaB]
0

Honorna rök ihop!!!

idag hände något konstigt som v inte hade räknat med.  vi brukar som vanligt ha honorna på soffan med oss några sekunder varje dag så de inte ska glömma varandra när vi har de lite skillt när de inte kommer överrens med varandras bebisar. De ha gått hur bra som helst förut men idag börja de strida och rök ihop som aldrig förr, båda blödde men hade bara några småsår som jag genast putsade och lade bacibact på. varför tror ni de gjorde så? det var totalt oväntat.

tjiggit
0

Därför att du inte kan sära på vuxna gerbiler och sen förvänta dig att de går att få ihop igen. I regel går nämligen inte detta. För dem var det en okänd gerbil som de stötte på när de var ute och sprang, och sådana är säkrast att "eliminera" för att skydda sig själv och sina ungar. Skaffa båda honorna var sin ny kompis, förslagsvis var sin dotter. Och låt dem inte behöva träffas utanför buren, det stressar dem.

Mvh Emma

[JaninaB]
0

jo jag har också läst det men det har funkat alla dagar ända tills ida Obestämddet var det som var konstigt…. och de har träffast alla dagar i några sekunder och allt har gått bra… konstigt, ja men nu har vi ett galler i mitten av buren så de inte slipper åt varandra utan bara deras dofter, vi ska hoppas de går bra i fortsättningen…

tjoffsa
0

nä, jag tycker inte ni ska låta dom träffas så i fortsättningen. Det är inte det minststa naturligt eller bra för dom. speciellt inte när de har ungar Låt de få en ny varsin kompis sen.

[JaninaB]
0

jaa precis. tack för hjälpen ;)

[JaninaB]
0

undrar bara varför de två inte kom överrens för har läst om flera fall där ena honan dör och ägaren köper in en ny hon. borde de inte vara ganska samma vid det här fallet bara bebisarna blir tillräckligt stora att de inte behöver sin mamma mera? ni tror inte det är värt ett försök?

tjoffsa
0

gerbiler lever i par 24 h/dygn i hela sitt liv och glömmer lätt sin förra kompis..det räcker bara med 1 dygn så kan de glömma.

har 2 vuxna en gång särats så kommer de inte gå ihop senare.

Emelie-tex
0

#5 Jag skulle inte göra det, hanar kan det gå att sätta ihop vuxna om man är riktigt duktig. Men honor skulle jag aldrig ens försöka med.

[JaninaB]
0

jaha okej, thaanx jag är som sagt nybörjare och att vi fick ungar var min sambos mosters fel Skrattande hon påstod att alla var flickor. totalt fel :D

Emelie-tex
0

#8 det är jättebra att fråga, har haft gerbiler sen 2007 och smådjur innan det. Och jag kan lååångt från allt!

southdakota
0

#5 Hade 2 vuxna honor, runt 1 år, de var frånskilda i 2 veckor och accepterade ändå varandra sedan. Jag använde inte ens delad bur, utan lät dem träffas på neutral plats… Otroligt dumdristigt kan jag tycka nu och absolut ingenting jag rekommender Tungan ute Så undantag finns alltid… Men oftast är det inte lönt att prova med vuxna, främmande honor. Knappt vuxna hanar eller, även om chansen är något lite större att man kan lyckas.

[JaninaB]
0

jaa okej så de finns undantag men man ska helst inte testa :D got it :D ja sku så vila att mina två honor kommer överrens.. de e våra bebysar. men man kan inte göra så mycke.. borde försöka med gerbil terapi :D