slagsmål , hjälp
idag blev det slagsmål i lekhagen mellan doris och jasper p g a av mattes oerhörda klantighet .
skulle släppa ut pojkarna eftersom flickorna hade gått in till sig , trodde jag , och jag såg att esther var inne och ropade och letade efter doris för att se om hon var kvar ute . hittade inte henne nåntans och trodde då att kusten var klar och släppte ut jasper .
så hör jag bara brak och så var slagsmålet ett faktum , en pälsboll kom utrullandes och jag fick PANIK så klart . gjorde allt vad jag kunde för att få dem att släppa varann och till slut gjorde de det och ingen av dem så ut att ha blivit skadad .
doris såg mest tillufsad ut av dem , i pälsen på rumpan och möjligen såg jag lite rosaröd färg på benet men väldigt lite , inget annat . jag kollade så noga jag kunde just då .
hon blev nog ganska chockad också stackars gumman . släppte in henne i terrariet och såg att hon tvättade och putsade till sig så gott hon kunde
vad ska jag göra nu , ska jag låte henne vara ifred inne hos sig , tror ni att hon är ok ?
jasper är som vanligt igen
När dom lugnat ner sig lite tar du ut dom en och en och går igenom dom nogrannt. Känn igenom dom och titta efter sår.
Annars är där väl inte så mycket att göra åt saken nu. Man lär sig av sina misstag :)
Hälsningar Malin
Olyckor kan hända även den bästa.
Som malin säger så kolla igenom dom noga sen, och var försiktig när de ska tillbaka till sina kompisar.
Gerbiltänder är som sylvassa nålar, och såren blir därefter, små ingångshål men kan bli förrädiskt djupa och inflammeras utan att man ser det ordentligt.
När två av mina rök ihop insåg jag inte hur allvarligt det var innan de hade läkt ihop, den ena var ju svart, men han såg vittecknad ut efteråt. (skadad hud får vita strån).

har tittat på doris så gott jag kan , och vad jag kan se så ser hon helt ok ut . jag ser inga spår av blod eller bett , bara rufsig i pälsen på rumpan sen tidigare . annars ser hon faktiskt ut som vanligt och hon rör sig som vanligt också . hon var inte rädd för att komma ut i hagen heller , tänkte att hon aldrig skulle vilja komma ur dit mer .
lugnt är det mellan henne och hennes kompis också . tack och lov , det var jag väldigt orolig för när jag släppte in henne tidigare att det skulle bli nåt knas med det , men det är som vanligt .
samma även med jasper och hans kompis , lugnt där med . inga sår eller konstigheter med honom heller som jag kan se det .
matte själv fick ett rejält bett i handen av den ene när hon lyckades sära på dem och fick åka och ta stelkrampsspruta . men det tar jag gärna om jag vet att alla klarade sig oskadda. så länge de mår bra , mår jag bra .
snuttisar 
Skönt när det slutar lyckligt :D
Hälsningar Malin

tack för era svar 
Oh, bett kan ta riktigt illa om det vill sig. Jag slapp stelkrampsspruta då jag hade effektivt skydd, men en dunderpenicillinkur på nästan 3 veckor fick jag, plus en sån där snygg fingertuta
Han högg ända in i benet så det krasade.
#2 Ursäkta jag skriver i din tråd Cecilia34 men blev rädd när jag läste Tassys inlägg nr 2 om att skadad hud får vita strån när dom läker.Min ena gerbil är svart men efter vad jag trodde var pälsbyte så har hon nu 3 st små fläckar med ca 5 strån i varje.
Det var denna gerbiltjej som bråkade med sin syster som fick flytta ifrån oss pga av bråken ,kan hon ha blivit biten? har nämligen aldrig sett nått som likna blod eller tussar av hår eller nått i buren.Orolig då jag inte vet om det kommer från systern som flyttade eller om min svarta blivit biten av den som bor kvar ,dom har nyligen blivit könsmogna och har gnabbats en del.Eller kan vita fläckar uppkomma efter pälsbyte?
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#7 Det är förmodligen efter något bett ja. När de är äldre kan de bli vitspräckliga av ålder, men denna är ju ung. De får inte vita fläckar utan anledning.
#8 ok då förstår jag… tack för svaret..
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Oj då. Men så bra att de har lugnat ner sig. Och hoppas bettet inte gjorde alltför ont för dig!

#6 ooaah vad läskigt , det måste ha känts ordenligt !
#10 jo , det kändes kan jag säga ! han tuggade sig nästan fast i handflatan innan han släppte , inte skönt alls .
man var smått chockad efteråt , först för att man blev skräckslagen att dom skulle bita varann för livet , och sen för att jag blev biten .
när dom kom rullandes i sin bollform så kom jag direkt ihåg att man inte fick dra isär dem ifall de satt fast i huden på varann med tänderna, så jag fick hysta hela bollen framför mig och omkring , allt för att de skulle tappa fattningen och släppa taget om varann.
och de gjorde de tack och lov innan det han bli nåt allvarligt bett .
men shit vad rädd jag blev !

ajajaj , vilken bulletumme