Fråga =)
Det här borde jag ienligen kunna men har tyvärr glömt bort. Men hur länge tar det innan en hona blir streril efter andra kullen. Alltså om man vill ta en annan kull hur "ung" bör hon max vara innan.
Det där blev nog lite konstig men hoppas ni fattar! 
//Elin

Vill du ta en till kull efter andra kullen menar du?
Hon bör inte vara över året om du vill ha en sista kull. När de blir sterila vet jag inte exakt men kring 2 år skulle jag tro då hon fått kullar tidigare.
En hona som har haft kull han vara fertil väldigt länge, minst till 2,5 - 3 års åldern. Man bår kanske inte para en så gammal gerbil dock, utan runt året eller lite över.
Ang över ett år eller ej så ska första kullen komma före första året, sedan kan man ju ta kull efter honan blivit över ett år, bara hon haft sin första kull.
Hon är 1 år och 3 månader man kan inte ta en kull just nu utan om 2-3 månader. Men är inte säker på om jag ska ta en kull eller inte.
//Elin
har hon haft en kull redan så ska det inte vara någon fara om jag inte minns alldeles jättetokigt.
jag har då för mig att det ska gå bra för då han ju hennes bäcken inte "vuxit ihop" troligvis eftersom hon haft en kull redan :)

jo men tänk på att bäcken kan bli stelt också av ålder =)
jo det är sant!
det var därför jag skrev att man inte ska para för gamla gerbiler ändå, se #2