Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 3683 ggr
Pilia
2

Varför uppstår bråk?

Hej. Vi har några gerbiler och har haft det i drygt 2 år. Men vi har haft problem med bråk.

Vi hade bland annat tre hanar i en flock i ett akvarium. Efter att ha varit oroligt i buren under dagen så uppstod bråk under natten mellan två av gerbilerna. När en av de bråkande gerbilerna sattes i en egen bur så bråkade även de två som var kvar med varandra. Så alla tre bråkade.

Nu har vi äntligen fixat en ny bur och burkamrat åt dessa och bara en och en halv vecka senare så bråkar två andra hanar ur en annan flock tills blod rann! Det verkade ju ha varit så lugnt och bra mellan dem innan men nu kan vi inte sätta ihop dem.

Så nu undrar jag varför bråk uppstår? Jag vet att det kan vara en fråga om rangordning men vad mer kan orsaka bråk? Ni med flera hanar i en bur verkar inte ha haft några problem.

Neoos
1

Jag är ingen expert men …

Dom som det blev bråk mellan, har dom träffat några andra gerbiler precis före du satte ner dom i buren innan bråket?

Pilia
1

Nej, de har inte träffat någon utanför flocken.. Första flocken, den där alla tre bråkade var nog om rangordning men det senaste bråket som hände för bara någon dag sedan vet jag verkligen inte vad som hände.. De låg och sov så såg jag att de var röda under hakan. Jag plockade upp dem för att titta och trodde det var snor och sånt eftersom det är rött. Senare bet de varandra och då förstod vi att de röda var blod.

Pilia
0

Jag undrar kanske, är det något med städningen som man ska tänka på? För när vi städar buren så tar vi bort nästan allt spån och lägger på nytt, lite hårdpackat så de får gräva och arbeta lite. Det kanske inte är bra att ta bort all spån ifall lukten också försvinner?

Neoos
0

okej :/

southdakota
0

Det kan förstås finnas ganska många anledningar till att flocken hamnar i obalans och rangordningen rubbas.

• Doftförändringar/försvinnanden, kanske har doften från gerbilens doftkörtel försvunnit, genom t.ex. ett bad i handfatet. (Rekommenderas abslout inte!) Kanske luktar den gamla vanliga kompisen plötsligt främmande gerbil av motsatta könet efter parning vilket kan orsaka förvirring och irritation. (Speciellt om en ranglåg gerbil parats.) Är det riktigt känsliga gerbiler kan minsta lukt från andra gerbiler bryta hierarkin men då är flocken antagligen obalanserad redan från början.

• Kanske har en tidigare ranglåg gerbil plötsligt blivit missnöjd med den posistionen och blir uppstudsig och kaxig mot de ranghöga, vilket självklart bäddar för bråk. Tecknen på detta är inte alltid jättetydliga för ett människoöga, tyvärr. Speciellt om man inte vet vad man ska titta efter.

• Är två gerbiler nyintroducerade till varandra har de kanske inte riktigt hittat sin roller hundraprocentigt ännu. Även om de verkar vänner har man tyvärr hört lite tråkiga exempel då gerbiler något halvdygn (?) senare plötsligt rykt samman. Därför att det bra att hålla ett extra öga första dygnet ett nytt gerbilpar lever tillsammans.

Ja, det är väl vad jag framförallt fått höra kan vara bidragande orskaker, men kan säkert även ske mycket i gerbilflocken som vi människor inte uppfattar. (Tror jag)

Tråkigt med din otur med allt bråkande!

Pilia
0

#5 ah, bra förklarat tack. Kanske det var mer om doft på de senare bråket.. Kanske nåt var galet med städningen (vilket jag tycker är konstigt om det vore så) och sen så har vi haft dem ute på soffan och sängen där de fått motionera. Andra gerbiler har också varit där, fast vi försöker hålla rent från doft och bajs med handdukar som de får springa på.

[Tassy]
0

En sak att tänka på vid städning är att ta en bur i taget, just för att det är lätt hänt att en sak hamnar i en annan bur än där den hör hemma. Har man stabila flockar kan man växla saker mellan burarna, men har man en ostabil flock är det att göra sig en björntjänst att byta saker mellan burarna. Har man en extremt instabil flock räcker det med att städa buren för noga.

Pilia
0

Aha, men hur ser man om en flock är ostabil? Eller man kanske inte ser sånt?

[Tassy]
0

Jo det går att se, men det kräver ett tränat öga för att kunna tyda deras kroppspråk.