Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 921 ggr
sannews
2010-03-10 19:49
0

vägning

Hejhej

Har tänkt på att jag kanske ska väga mina småttingar så dom inte är övervitkiga eller undernärda eller så. Så då är min fråga hur mycket ska en gerbil på ca 8 månader väga?

southdakota
2010-03-10 21:10
0

Det kan variera väldigt mycket, bättre att titta på helheten även om vikten kan vara en riktlinje. Mina minsta väger runt 60 gram och mina största 115 - 120 gram och ingen av dem är under/överviktiga trots att de största väger dubbelt så mycket som de minsta. Så det kan variera väldigt mycket. Är de överviktiga brukar de ha fettvalkar (Speciellt vanligt med fettbulle i nacken) och kännas lite sladdriga, är de underviktiga brukar de ha tydlig midja och kännas lite beniga.

sannews
2010-03-13 11:05
0

Okej hur gamla är dom största?

southdakota
2010-03-13 12:17
0

De är födda 5 Maj, så 10 månader, något äldre. Flört Dock är det inte alltför ovanligt att gerbiler i den viktklassen är överviktiga, nu är dessa killar ovanligt muskulösa och känns inte sladdriga utan hm… kompakta därför skulle jag klassa dem som normalviktiga. Skrattande Gerbiler är färdigvuxna naturligt vid halvåret ungefär (Kan som vanligt variera något. Flört) Alltså kan du gå efter vuxenvikten på dina gerbiler, som vanligtvis brukar ligga på 65 - 100 gram. Hanar brukar även väga snäppet mer än honor, och det oftast de som blir riktigt stora och maffiga. Honor är naturligt mindre och stora honor brukar oftast väga strax under hundra gram (Fast finns säkert normalviktiga undantagsfall), de kan även väga något mindre än hanarna utan att klassas som underviktiga.

Pose-idon
2010-03-13 12:33
0

Sen tror jag det är vanligare att hanar är lite överviktiga än honor. Här känns det iallafall som hanarna är "överviktiga" medans honorna är mer smala och smidiga. Tungan ute

//Elin

sannews
2010-03-13 12:39
0

okej tack ;D