Ihopsättnig efter parning
Hejhej, jag och min kompis har gjort ett försök till avling nu.
Vi inte tycker att det är så lätt att se när honan brunstar, trots att vi har kollat massor. Vi tror att honan brunstade och hoppas på en kull :) Men aja…..
I alla fall, jag satte ihop mina honor efter att ha haft som ett galler imellan dem i några timmar (för säkerhetens skull) så släppte jag dem till samma bur.
Den som inte va med i parningen började att nosa väldigt mycket i den andra honans bak. Jag undrar varför hon kan ha gjort det??
(Vet ej om detta inlägg ska vara på beteende och temperament eller avel och uppfödning)
Har ena honan parat sig känner den andra det på lukten. Jag hoppas verkligen att det var den dominanta honan ni parade, annars är risken stor att ungarna blir dödade.
Antar även att ni har övervakat det hela, så ni måste ju ha sett om de parade sig? det gör de bara om honan brunstar.
AA, jo det hoppas ja me, kan inte säga att jag tycker att någon av dem är dominant! :S
Okej, så om den luktar så, så är det bara för att de har parat sig? ;)
#2 Ja, de är därför de luktar. Är det den undergivna som parat sig kan den dominanta dock attackera/stöta bort denne pga lukten som "avslöjar att den undergivna har tjuvparat sig", för i gerbilernas värld är det de dominanta som får para sig endast.
Okej 
Men båda är bra vänner nu igen/fortfarande 
Kan det ändå bli problem?

Det kan alltid bli problem i en flock. Men är de vänner så är det lugnt just nu iaf :) Det är inte säkert att det blir problem om det inte är den dominanta honan som parats. Det märker ni när det kommer bebisar i så fall. Man får vänta och se helt enkelt.
Jag har själv försökt para en hona som inte är dominant i sin flock ett par gånger (parningarna har inte tagit sig ännu) och hon sitter ihop med sin kompis igen. Jag håller dem i delad bur nåt dygn innan jag stoppar ihop dem igen dock för att vara på den säkra sidan.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Som Solaika säger så är det ingen fdara just nu, ville bara göra dig uppmärksam helt enkelt. 
Okej, skönt att veta det i alla fall