Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2407 ggr
Faaaanny
0

Gerbil och iller

Hej undrar om det är någon som har både gerbil och iller hemma har gerbiler hemma och vill gärnaha iller också,,

Isf funkar dem bra??

UlrikaD
0

Jag har både gerbiler och illrar. MEN jag har gerbilerna i ett rum som illern aldrig någonsin får komma in i.

Smådjur och iller är aldrig någonsin en bra kombination. Illern är ett rovdjur och ska man ha båda delarna så måste man ha dem i separata rum.

[Tassy]
0

Ja, det gäller att ha det stensäkert, illern får aldrig nånsin kunna pillra upp en bur och ta sig in, men det går om man gör det ordentligt illersäkert.

Det finns flera här som har både iller och gerbil. :)

enbartmalin
0

Jag har både och.

Jag har en hel del gnagare överlag. Jag har det inte som Ullrika dock.

Jag har gangare där illern vistas, dock har hon inte en chans att komma åt dom och för säkerhets skull sover hon i köket och när jag inte är hemma är hon även då instängd i köket.

En iller är envis och även om jag tror en bur är säker kan man aldrig veta. Hon får gå fritt när jag är hemma, men för att vara på den säkra sidan är hon instängd när jag inte är det elelr sover som jag skrev innan.

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

Mina illrar skulle bli skogstokiga ifall jag stängde in dem så därför stänger jag in gnagarna istället.Skrattande

enbartmalin
0

Haha :) Hon verkar ta det bra, men sen är det ju så att hon kom in sist, jag kan innte stänga in alla gnagarna i ett rum dom är för många :P

Sen är det skillnad, det är det hon är van vid, hade jag haft en vuxen iller som är van att gå fritt alltid hade jag inte kunnat stänga in den.

Men jag hade inte lyckats stänga in alla dessa djur i ett rum när jag bor i en 2a:

*0.2 Persiska Jirdar
*2.6 Sebramöss
*0.8 Pygmémöss
*0.2 Mongoliska Gerbiler
*0.1 Guldhamster
*1.1.7 Dvärghamstrar
*2.0 Kaniner
*1.3.15  Tammöss

Plus en ekorre

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

#5 Det är då man upplåter två rum åt gnagarna istället.Flört

Jag har ju 60 chinchillor, 37 hamstrar, 2 gerbiler, och 6 möss som jag vill ska sitta säkert.

Sen får 9 illrar, 4 katter och en igelkott samsas med mig.

tjoffsa
0

jösses va djur!!

#5 jag har med en 2a på 58kvm..hur har du djuren placerade. i vilka rum?

enbartmalin
0

#7 Då har vi lika stort! :)

Jag kan ta liter bilder så får du se. Men komentaren av första besökare som vet om djuren brukar säga, "men hade inte du massor med djur?". Det gäller att hitta lösningar :P

Hälsningar Malin

tjoffsa
0

#8 ja, det är det jag försöker göra..hitta bra sätt att placera de.

UlrikaD
0

Vet att du frågade enbartmalin men så här har jag det uppdelat hemma iallafall, på 90kvm2

I det största sovrumet bor enbart chinchillor och hamstrar, i mitt andra sovrum som är lite, lite mindre bara bor det också chinchillor. I resten av lägenhete, stort vardagsrum, stor hall, kök, badrum och tvättrum bor katterna, illrarna och igelkotten. Katterna har också tillgång till det mindre sovrummet för där har jag en hög skiva som de kan hoppa över till de vill. Och jag försöker trycka in mig på ett hörn också såklart.

Det är bara illrarna som absolut inte kommer in i de två sovrummen.

Och nej, jag har flyttat ut från sovrummet för längesen. När jag byggde nya, större burar till alla chillorna så fick sängen helt plötsligt inte plats där längre.Flört

[Tassy]
0

Ja jag måste säga att Malin är helt suverän på att möblera och "gömma" in djuren så man inte märker hur många de egentligen är. Blev ganska paff när jag hälsade på Skrattande

tjoffsa
0

kan du inte berätta malin?

Just nu är jag tvungen ha en i sovrummet, väntar bebbar på onsdag och där är det ju lugnast. 1 i hallen och två i köket på hylla. vardagsrummet är ju bara glömma för där står möbler täckta över hela väggarna.

[Tassy]
0

Malin har en tråd på g, den är bara inte synlig för allihopa än ;)

enbartmalin
0

Här kan man se hur jag bor: Hemma hos Malin

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Tjoffsa: Jag kan ju säga som så, jag offrar hela tiden min egen bekvämlighet och inredning för djurens skull.

Hade en fotölj innan med som hör till soffgruppen, den åkte ner i källaren när jag skaffa det stora akvariet. Där drivhuset står hade jag innan en riktigt snygg sten hörna med blommor och diverse som jag alltid fick beröm för av gästen och idén har blitt stulen av 2 personer. Allt handlar om prioritering och planering. Thats it.

Hälsningar Malin

tjoffsa
0

haha aa..därför jag ibland önskar att vi var särbos så jag fick ha precis som jag vill ha de =)

Punkten
0

Kul med lite folk man känner igen från iller.ifokus ;D

Vi har våra gebiler på en fönsterbräda i vardagsrummet, men våra illrar är inte såna som hoppar och har sig och kan inte ta sig upp till dem. Så det fungerar alldeles utmärkt att ha dem i samma rum :)

nagini
0

orkar inte läsa alla svar i tråden, så det jag säger kanske redan har tagits upp.

Att ha rovdjur och bytesdjur i närheten av varandra är alltid en risk.
rovdjuret skulle kunna ta sig in till bytesdjuren och slakta dem.

jag hade råttor och möss i mitt rum (självklart olika burar :P)
en dag hittade jag en av mina råttor i musburen med alla mössen söndertrasade

händer det nåt sånt ska man aldrig fya eller bli sura på rovdjuret, eftersom det bara är ren instinkt :)

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna