Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 1718 ggr
Pilia
0

Röd snor/tårvätska eller blod?

Hej allihopa. Jag är bara lite orolig och typ förvirrad för två hanar (som är kompisar) är röda på pälsen under hakan. Det är liksom utkletat och vi trodde först att cola-kartongen har färgat av sig när de tuggade på det men senare såg vi att en av gerbilerna hade fått mera rött på sig vid ögat. Jag vet inte om det är tårvätska eller blod för det är så utkletat på pälsen. Är dom förkylda eller är det något gammalt sår som dom kan ha kliat upp? Jag ser inte skillnaden och har ingen aning om varför det är så. Vad tror ni?

Pilia
0

Nu vet jag inte vad vi gör för fel, nu bråkar de!! Varför!!? Nog är det blod alltid men de..? De är ju kompisar??

Strumpa
0

Gerbilers sekret (snor och sånt) ser rött ut. Men om de bråkar så pass att de blöder så kan det bero på att de gör upp om rangordningen till exempel. Även de som varit "kompisar" kan bråka. Har de varit skilda åt under en tid så de inte känner igen varandras lukter? Hur gamla är de?

Har du någon bild på skadorna? :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Pilia
0

Jo, de bråkar.. de har varit kompisar i två och ett halvt år och allt har vart frid och fröjd. Tredje gången gillt som gerbiler bråkar sinsemellan nu.. har tröttnat nåt så oerhört! -.-

Det konstiga är att de vart kompisar mellan det första bråket(som vi inte såg annat än det röda under hakan på dem efteråt), och det andra som kom precis nu. Har delat akvariet i två delar, och de verkar vara polare till 100% igen, de luktar på varandra genom gallret och bara ignorerar. Det här är bara för konstigt.

[Tassy]
0

Sära dem genast! De kan inte bo ihop mer, de kommer att döda varandra.

[Tassy]
0

Såg inte att du redan särat, ursäkta för det. Du kan dock inte släppa ihop dem mer, hur bra kompisar de än verkar.

Pilia
0

#5 Inte ens om de sover bredvid varandra mot gallret? :-(

[Tassy]
0

#6 Så länge du inte kan fråga dem varför de började slåss så bör du inte sätta ihop dem. Har du svaret kan du motverka det dock.