Skaffa gerbiler?
Hej! Nu när mina möss har gått bort så har jag funderat på att skaffa gerbiler igen.
jag hade två gerbiler tidigare, men då var jag väldigt liten, ca 11-12
visste inte alls hur man skulle ha gerbiler.
hade de i en gallerbur, med lite spån..
Det enda jag gjorde rätt var väl att ge dom mat å vatten å en kompis :P haha..
hursomhelst, jag har nu läst igenom några artiklar här, å lärt mig ganska mkt om gerbiler :)
självklart har jag mycket mer att lära!
Har lite frågor.
* Jag har råttor, de bröt sig in i min musbur å dödade alla mössen, för att det inte ska hända igen måste jag ha en mer säker bur om jag ska skaffa gerbiler. det känns som om Dunaburar är ganska inbrottssäkra för råttor, men hur bra är de för gerbiler? Läste en artikel om burar för gerbiler, men fick ingen uppfattning om de var bra eller dåliga..
* Kan man ha spån till dem? Råttor kan få cancer av kutterspån, å man ska helst inte ha det till möss heller, Men kan gerbiler ha det?
* Läste att man skulle ha mer än en individ. Det gäller även om det är hanar? Vet att Hamstrar ska man ha ensamma om det är hanar, detsamma gäller möss, annars blir det bråk som slutar med döden.
* angående mat. Vad ska de har för mat? Finns säkert någon artikel, jag letade lite dåligt, finns det någon artikel så kan ni länka till den i tråden, eller skriva för hand om ni orkar ^^
* Luktar hanar mycket? Jag har fastnat för handjur, har bara hanråttor, och hade bara hanmöss, tycker hanar är mkt mysigare än honor, men lukten är ju det jobbigaste med hanar.. så jag undrar om det är som med råttor att hanarna luktar mycket mer än honorna?
* Uppfödare, Jag köper inte från djuraffärer, kommer aldrig göra. så jag undrar om det finns någon bra uppfödare här på gerbiler i fokus??
När jag var ny i råttvärlden så gjorde jag misstaget att köpa en råtta från en uppfödare utan att fråga andra om hur uppfödaren var, slutade med att jag fick hem en väldigt skygg råtta som inte går att få handtam :/ tänker inte göra om det misstaget!!
Skulle det finnas någon uppfödare i stockholms området så skulle det vara ett plus, föredrar att åka hem till uppfödare å hälsa på djuren innan jag köper dem :)
Jag tror det var allt :) Uppskattar svar!
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

åh juste!
hur stor bur ska man ha om man har ca 2-3 st gerbiler?
eller alltså ja, man kan ju aldrig ha en för stor bur :P
Men jag har inte plats i mitt rum för en hur stor bur som helst…
1. Dunabur är något av ett mellanting. Min rekommendation är akvarium (begagnat duger bra) och ett stadigt lock på det som håller råttor utanför. Personligenb använder jag perfaplåt som lock, kattsäkert till och med :)
2. Ja, spån är att föredra då de behöver kunna gräva gångar i materialet. Man får dock se upp så spånet inte stinker terpentin eller liknande.
3. Ja i synnerhet hanar kan man ha i större flockar, honorna är lite mer reserverade och revirvaktande, så de ska man ha i par endast. En gerbil ska aldrig behöva bo ensam om det inte är ett extremt undantagsfall.
4. Egenblandat är bäst, de äter ungefär samma saker som hamster/mus. Små frön och nötter blandat med mussli, och ärtplättar, torkade morötter och sådär. Undulatblandning brukar många häva i. Torr kattmat eller äggpulver till fåglar som proteintillskott. Färsk mat 1-2 ggr i veckan, då kan man ge kokt ägg, pannkaka utan salt och laktos, okryddat kött, frukt och grönt. Surt, salt och kryddigt är ajabaja.
5. Gerbiler är så gott som luktfria om man inte borrar näsan rakt i Doftkörteln på magen på dem. Personligen som jämförelse så tycker jag råtta/mus stinker pest.
6. Absolut, det finns en hög med bra uppfödare i sthlm, en personlig rekommendation är Orion's Uppfödning.
7. 150L blir bra.
1. Dunabur är något av ett mellanting. Min rekommendation är akvarium (begagnat duger bra) och ett stadigt lock på det som håller råttor utanför. Personligenb använder jag perfaplåt som lock, kattsäkert till och med :)
2. Ja, spån är att föredra då de behöver kunna gräva gångar i materialet. Man får dock se upp så spånet inte stinker terpentin eller liknande.
3. Ja i synnerhet hanar kan man ha i större flockar, honorna är lite mer reserverade och revirvaktande, så de ska man ha i par endast. En gerbil ska aldrig behöva bo ensam om det inte är ett extremt undantagsfall.
4. Egenblandat är bäst, de äter ungefär samma saker som hamster/mus. Små frön och nötter blandat med mussli, och ärtplättar, torkade morötter och sådär. Undulatblandning brukar många häva i. Torr kattmat eller äggpulver till fåglar som proteintillskott. Färsk mat 1-2 ggr i veckan, då kan man ge kokt ägg, pannkaka utan salt och laktos, okryddat kött, frukt och grönt. Surt, salt och kryddigt är ajabaja.
5. Gerbiler är så gott som luktfria om man inte borrar näsan rakt i Doftkörteln på magen på dem. Personligen som jämförelse så tycker jag råtta/mus stinker pest.
6. Absolut, det finns en hög med bra uppfödare i sthlm, en personlig rekommendation är Orion's Uppfödning.
7. 150L blir bra.
150L, vad är det för mått?
Jag tror 70(längd)x45(bredd)x30(hög) är det bästa min djuraffär har att erbjuda(dunabur), men jag undrar hur mycket större den borde vara.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
70x45x30 = ca 95L
L = liter.
30 hög är väldigt lågt egentligen åt gerbiler, då de kan behöva 15-20 cm strö för att ens få till gångar. Därför kan konstgjorda gångar behövas, typ stora grova kartongrör eller liknande.
95x40x40 är exempel på lämpligt mått, det ger 152L
Jag får lov att kolla runt efter akvarium, vet inte var jag skulle få tag i en sån stor dunabur. Brukar djuraffärer ha något i den storleken?
Hur mycket brukar begagnade akvarium på runt 150L kosta?
För sandbad och matskål måste jag väl ha en andra nivå så det inte blir begravt i sågspån? Jag funderar på att köpa ett kanin/marsvinshus från djuraffären som jag kan ställa grejer på.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Djuraffärer kan ha storleken 99 x 51,5 x 37 på dunor dock är de inte jättevanliga och oftast måste man be dem skicka efter. (Letade själv efter en duna i största storleken förra våren nämligen, och lyckades slutligen hitta en till ett vettigt pris, 300.)
Men akvarium funkar givetvis lika bra om du funderar på det, ett begagnat på 150 liter? Lite osäker på vad det kostar faktiskt.
sandskålen kan du ställa in en kort stund varje dag, och maten kan med fördel ges direkt i spånet så de får leta lite.
jag kan bara tipsa om att jag köpte mitt akvarium på ungefär 200 L för ca 500 spänn på Hornbach.

Om det finns någon som planerat kull så kontakta mig gärna :)
honar/hanar spelar ingen roll
Färg spelar inte heller sån stor roll, vill bara inte ha de viltfärgade.. vet inte vad de heter i gerbilvärlden.. heter iaf agouti i råttvärlden, kanske heter samma här?
#10 Japp, det är samma här

måste bara fråga här, hur är Pose-Idon som uppfödare?
har pratat lite med henne och tycker hon verkar vettig :)
men som jag sa i #0 så har jag råkat på dåliga uppfödare tidigare och vill inte göra det misstaget igen.
Pose-Idon är en seriös och kunnig tjej man kan lita på till fullo
hon är väldigt trevlig och hjälpsam också.

det låter super! :)

Vad ska man ha i gerbilburen?
att dom ska ha hus, matskål å vattenflaska är väl självklart :P
men annat?
Har fattat att som ska ha ökensand oxå, som man kan sätta in nån timme om dagen så de får bada.
Behövs det mer?
toarullar och sånt oxå va? typ som tunnlar å rör?
hahaha inser nu att jag svarar på men egna fråga XD
men behövs det mer än så? :o
Mer behövs nog egentligen inte, sedan kan du ju alltid inreda med lite andra leksaker sedan men det du själv sagt räcker absolut.
Gerbiler sysselsätter sig mest med att gräva och gnaga och inte med massa köpta leksaker (De utforskas i några minuter innan de glöms eller söndergnags, egen erfarenhet
).
Förresten skulla bara tilläga att Pose-Idon är en jättebra uppfödare! Har två gerbiler ifrån henne. 
Blev tipsad av en bra sida på nätet med gratis frakt till Sverige och blev kär i de här träburarna på den här sidan, men kom på att de som passade till gerbiler(hade plats för spån, bara nät i taket, inte därfram) såg svårstädade ut.
Jessica Jones (2015-)
Kom just på att det är nog bäst att inte chansa med träburar, med tanke på hur mycket gerbiler verkar gnaga.
Jessica Jones (2015-)
Hehe näe, träburar skulle både bli ofräsha av urin och totalt nergnagda till strumpstickor, kaffeved och tandpetare 

hur är valkyria-a som uppfödare då? :)
Försöker skaffa kontakt med så många uppfödare som möjligt
Är det hon som har Midgårds? Isåfall är det en bra uppfödare det med.

vet inte vad hennes uppfödning heter, hon har bara sagt att hon bor i stockholm och har många kullar, har inte pratat mer med henne.
#15 Dom gillar även att man lägger in en hel toarulle med papper på,då har dom att göra en stund och kan ha mycket papper att boa med
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

WIIIE!! Jag vann en auktion på tradera nyss :D
akvarium 110 liter för 230 kr :D
ska åka och hämta den i Täby nån gång i helgen :D
Sen är det fritt fram att skaffa gerbiler :D
#24 Grattis! 
//Elin

tänkte samla alla mina frågor i den här tråden istället för att skapa massa nya :)
Jag har massa hus som jag har använt till mina möss. kan jag återanvända dem, om jag tvättar ur dom?
husen är ganska små, möss tycker om att ligga tryckta mot varandra, så de vill ha små hus, är det samma med gerbiler? eller vill de ha stora hus så de får mer "space"?
ju trängre dess bättre
det får dock inte finnas någon musdoft kvar alls i husen, och det kan bli svårt om det är trähus. plast ska de ej ha.

okej :) får se om jag får bort all lukt, annars får jag väl köpa nytt hus :)
Prova att koka husen i några minuter. Du kan få byta vatten några gånger, och husen kan bli fula, men det blir nog goda tuggleksaker ändå 

har fått hem akvariumet nu :) Det är gigantiskt! haha ^^
har väldigt mkt pengar som jag inte vet vad jag ska göra av med, så ska nog köpa ett nytt hus istället för att använda ett gammalt som kan lukta möss.
Åså ska jag köpa en stor säck med spån :) Nån som vet vad sånna där stora säckar med spån kostar på djuraffärer?
och kan de ha sånt spån även fast det inte är packat?
jag menar, går det att gräva tunnlar då?
å ja, nu är det bara gerbiler som fattas :)
pratat lite med en uppfödare, men hon bor ganska långt bort och vet inte hur man ska fixa transport..
tänkte leta efter fler uppfödare som kanske bor lite närmre och som man lättare kan hämta gerbiler ifrån :)
så finns det någon uppfödare i stockholm som har gerbiler till salu så får ni supergärna kontakta mig!
Ett hett tips om du vill ha det snyggt och bränna lite pengar är att köpa akvarierötter, redmoore tror jag de heter
de älsar dem, och de fungerar toppen till att hålla gångarna då de är så spretiga.
Spånet varierar enormt i pris.

okej :) Ska till djuraffären nån gång i veckan, ska leta upp lite trevliga saker då ^^
Kutterspån.. kan de verkligen ha det? jag menar kutterspån är ju från barrträd och innehåller terpentin
å juste undrar en sak till :)
kan man inte ha en glasskiva som delar upp akvariumet i två delar? så man kan göra så att man har ena delen med mkt spån så de kan gräva å så, åsen andra delen med lite spån, men vatten hus och mat där, så de inte gräver ner allt under spånet? :)
Och sen en stege över glasskivan så de kan komma över till andra stället..
dålig på att förklara, hoppas ni fattar ._.
#32 Bara fanasin sätter stopp, visst kan du ha en sådan glasvägg. Många delar stora akvarum så helt och ållet och gör flera burar av.
Just kutter rekommenderar jag inte, lövträdsspån är bättre för både gerbilerna och dig. Lukta på spånet så känner du. Terpentin känns genom förpackningen också, har själv fått hem sådant, hela påsen stank.
På en del djuraffärer finns det finare spån packat i påsar, dock inte kompakta balar utan löst fluffigt spån, dessa brukar vara väldigt fräsha. Dom mindre förpackningarna på 65L och neråt brukar vara mest damm dock om du siktar på pressat spån.

okej :) Ska ner till djuraffären strax, ska se vad som finns där ^^
Botanisera runt du, kika, pillra, lukta vraka och välj 

var som sagt i djuraffären idag, hittade inte så mkt, de hade bara kutterspån, inge lövträd..
är det så att det ABSOLUT inte ska ha kutterspån? eller kan de ha det?
ska ev. till arken zoo imorgon, de brukar ha större utbud..
hittade sand idag, men är osäker på vad för sand de ska ha..
Fanns massa olika sand.. ska de ha såndär superfinkornig chinchilla sand?
lösvikt är ju oftast billigare, men det kan ju finnas ohyra i lösvikter.. kan man typ frysa sanden nåt dygn då?
Jo du kan prova med kutterspån, men håll koll så de inte får irriterade nosar och sånt. Vissa klarar det galant, andra får nosdermatit och spånallergi.
Sand på lösvikt är nog ingen större fara med ohyran, har inte hört någon som fått besvär av sanden(?) på de år jag har hållt på.
Fin chinchillasand fungerar bra, bara den inte är doftsatt.

okej :) måste bara säga supertack för alla dina svar!
hur stor skål ska man ha för sanden? å vad ska det vara för material? keramik är väl bäst? eftersom de inte går att välta så lätt, eller funkar det med stålskålar oxå?

Jag använder faktiskt små hundvalpsskålar i rostfritt då de inte står inne dygnet runt hos mig. De ska vara såpass stora att gerbilen kan rulla runt i botten, deras vuxna kropp är som en knytnäve på en höft, det måttet fungerar iaf gott att måtta skålar med, även om gerbilerna inte är så knubbiga 

gör ett andra försök då :) Ska till kungens kurva å deras stora zoo varuhus, där finns det hur mkt saker som helst :D

fanns mkt bättre saker där :D
kom hem med: 28 liter kutterspån (prövar bara, funkar det inte får jag skaffa nåt annat)
en skål, 12 cm i diameter
hamstersand (hoppas de kan ha sån? den är doftfri iaf)
ett hus i trä
och en samlalåda som jag tänkte ha de i medans jag städar buren :)
åsen har jag ju akvarium hemma, och matskål kan jag väl bara diska ur mössens gamla? Doften kan ju inte sitta kvar eftersom det är en keramikskål? vattenflaska har jag oxå.
då är det väl bara gerbilerna som fattas? eller behöver de nåt mer?
funderade på gnagarpinne, men var lite osäker på det, så köpte det aldrig
Det finns ju jättestora spånbalar(stavas?) på Granngården. Det brukar jag använda.
Sen kan man köpa 25kg säckar med blästersand på bildtema eller jula. Kostar under 100kr. Se bara till att det inte är alliminium (har stavproblem idag tydligen ^^) i, bara ren sand. 
//Elin

jag tänkte köpa mkt spån, men tänkte att om de nu skulle reagera på spånet och bli sjuka så måste jag ju slänga allt… så jag köper lite bara för att pröva :)
det där med sanden lät däremot bra ^^
på djuraffären där jag handlade igår kostade det 5kr/kg det var inte så farligt heller ^^
Det är granngården jag fyndade mitt hemska terpentinstinkande spån på också, de har polika spån på olika affärer. Se upp för en stor vit bal med grön text!

kom på att jag måste fixa lock till akvariumet!
hur gör man det? det måste vara stadigt så inte mina råttor kan komma igenom..
Antingen snickrar man en ram och spänner nät över och trär på akvariet, eller så kan man måtta upp och lägga perfaplåt över. Denna plåt kan man enkelt skruva fast en knopp eller liknande att lyfta i, och klistra fast möbeltassar så inte glaset tar skada.