Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1209 ggr
amandapi
0

de har börjat nafsa på mig!

Jag har två gerbiler här hemma, som ska erkännas aldrig har blivit riktigt supertama. De har aldrig bitits förut, och det har gått att ta upp dom, men nu på sistonde har de börjat nafsa på mig Rynkar på näsan

De vill dessutom inte alls komma upp, helt omöjliga att få upp, de springer iväg på en gång.

Detta har kanske blivit lite av en ond cirkel då jag blivit lite rädd för att de ska bita mig så jag är rädd och rycker till och då blir dom rädda.

Men vet ni varför de börjat nafsa på mig?

Och nån som kan ge bra tips på hur jag faktist ska få dom tama? Vill sååå gärna Glad

Pilia
0

Muta dem med mat/godis, låt dem själva komma i handen och plocka. Det är viktigt att du inte rycker undan handen och skrämmer gerbilerna varje gång de nafsar, de är bara ute efter godiset. Dom kan ta fel på din tumme och ett solrosfrö Oskyldig

Jag har blåst en liten puff när mina gerbiler smakade på mig och nu gör de inte det längre :) Fast om de fortsätter bitas så funkar det inte att blåsa mer, då bara de kniper igen ögonen och tuggar för kung och fosterland istället. Då får man putta bort dem försiktigt utan att göra dem upprörda Glad

Hoppas dina gerbiler snart blir tama, de ser så söta ut när de klättrar upp i handen och klänger! Men ha tålamod för sådant tar tid.

Solaika
0

Va försiktig med att blåsa bara.. en del gerbiler blir bara mer rädda av det och då vinner du absolut ingenting på det. Jag föser bort med handen, vänligt men bestämt, och säger nej, om någon bits.. nu har jag bara en bitis här hemma iofs o henne ger man inte ens chansen till att bita för hon biter sig fast. (okänd bakgrund, hittad utkastad ute, osv) Men jag har haft trotsiga tonårsgerbiler och där har jag tjänat mer på att fösa undan än att blåsa.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Nougat
0

Min egna gerbil har bitit mej. Föst bara nafsat lite men sen blev det värre och värre.

om hon bet mej så puttade undan henne och sa bestämmt nej. Efter en eller två veckor så slutade hon bitas, det hände enstaka gång sen.

Men nu bits hon inte alls Skrattande

cecilia34
0

min hane på ett år , bet mig i början när han kom till mig . han kom som vuxen hit så han är inte så tam som de andra här och var kanske osäker i början .

sen trodde jag att han kommit förbi bitandet för han gjorde inget tills för några dagar sen . då jag satt på huk så kom han bakom mig och tog ett grabbatag i stortån och bet till som bara den . så det blödde .

inte så kul , så nu små bits han igen . 

vet inte heller vad man ska göra åt det . jag har försök att putta undan honom , försiktigt då  , men jag vet inte om han gör någon koppling

atraxy
0

En av våra brukade bitas i början när hon precis hade kommit till oss men efter att jag började ge dom solrosfrön ifrån handen så hon får klättra upp så har hon slutat bitas, jag kan till och med lyfta upp henne nu utan att hon bits och krafsar i handen även om det inte är jättepopulärt än. =)

Solrosfrön är populära hos våra gerbiler i alla fall så det är perfekt att muta dom med det och sen gäller det ju också att försöka att inte rycka till när dom kommer nära men framförallt så gäller nog tålamod hur du än väljer att försöka göra dom tama, det går ju tyvärr inte över en natt. =)