Sand som bottenmaterial..?
Hej,
Jag har funderat på att ha sand som bottenmaterial hos mina gerbiler eftersom dem i det vilda lever i öknen , men jag funderade på, hur ska man städa?? Kan ju bli väldigt svårt, i så fall måste man ju tömma allt och det är ju jätte dyrt att fylla på nytt varje gång man städar.
Någon som har kommentar eller lösning på detta?
Tack/ Debbie :)

Det här är ett ämne som har diskuterats här förut. Vet att det va nån som gjorde nån blandning av sand o nåt mer.. men jag tror inte riktigt på det själv. Gerbiler behöver kunna gräva gångar vilket inte funkar i ren sand..
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Tack för svar
Fast man tycker ju att det borde funka då dem har så i det vilda?

Jo, men det är packad sand som är full av massa annat. Det är ju inte samma sand som vi har i deras bad direkt.
Does it become a walk?
/Ida
Sanden börjar snabbt stnka skit och du skulle få byta var 3:e dag minst, tyvärr. Det finns flera som har provat, och blandar man inte i typ lera och gör geggamojja åt dem så… tyvärr.

Jag brukar dock ha en 65liters Samla som jag har ett par cm sand i. Där får de komma ner o härja runt en stund då o då. Det är uppskattat :)
Does it become a walk?
/Ida

Tack för era svar
Är bara orolig , med min tur så kommer säkert mina gerbiler få en allergisk reaktion..

Se bara till att du har ett spån som inte är så dammigt och håll rent så är risken liten :)
Does it become a walk?
/Ida
#5 Jo har man dem under uppsikt och så så fungerar det utmärkt som leklåda 
#6 har en gerbil hemma som är dammkänslig och jag har provat toa-lätt men det var för dammigt det med, men sen hittade jag StL-strö som funkar super och så har jag en massa rör i botten :) Tycker faktiskt att det är den buren som de har det bäst i om jag ska vara ärlig :) De har liksom gångar som de gräver fram en gång och så håller de sig där, samtidigat som ströet är behagligt för dem att busa i :) Så tål de itne spån så finns bra alternativ :)
jag är mycket förtjust i det packade spånet, det är bra och "hårt" att gräva i och gångarna blir superfina och beständuga, de gör stora gångsystem i det. det dammar inte så mycket eftersom det är just kompakt. det blir ju lite "bösigt" när de gräver m
en det blir snabbt övergnagt med kartongbitar.