Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettminneslunden
Läst 1318 ggr
Loppanploppan
0

Vila i Frid, Raffan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att bara skriva rubriken är svårt…hoppades att jag aldrig skulle behöva göra det..

Skulle ge henne hennes medicin igår och hon va väldigt envis o ville verkligen inte, och så har hon aldrig varit. Så jag hade henne i knät o klappa henne lite så hon skulle lugna sig för att sedan kunna ge henne medicinen, menså börja hon rycka…

På mindre fem minuter gick Raffan från att vara en sjuk, men ändå livfull gerbil till död.

Hade egentligen tid idag för att ta bort henne då jag insåg att hon inte skulle klara sig ur sjukdomen, men igår sa hennes kropp stopp.

Känns väldigt tomt, Raffan va min första gerbil tsm med henne syster & dom två ska ha fått stå ut med mycket kan jag säga, allt jag läst på om gerbiler och hur man ska ha till dom har jag testat - allt för att jag velat att dom ska haft det så bra som möjligt.

Raffan har alltid varit en av mina speciela favoriter, för att hon alltid varit så snäll & tam.

**Raffan.
**_* 2007-04-04        † 2010-02-19  19.27
_Jag kommer alltid att älska dig, Raffan , oavsätt vad som händer <3

southdakota
0

Vad hemskt, vila i frid Raffan :(

[Tassy]
0

Rycka? Det var det jag var rädd för med medicinen, om det nu var den som var boven :( beklagar!

Pose-idon
0

Beklagar, vila i frid Gråter

//Elin

Loveofmylife
0

# 2 En av mina har också börjat rycka utan medicen, ( även han dog då ) vad kan det vara då?

[Tassy]
0

Ja de kan absolut rycka ändå när de dör, medicinen ger krampaktiga ryck, rätt rejäla sådana, som kan vara dödande. Men alla som dör kan få dödsryckningar. Det är naturligt.

tjoffsa
0
Loppanploppan
0

Jo, det kan ju ha varit medicinen, men jag tror inte det då hon inte fick i sig någon medicin innan så de är ju väldigt konstigt ( sist hon fått medicin va ca 10 timmar tidigare) .. kanske så väntade hon på mig tills jag tog upp henne & somna in då.. jag vet inte..

[Tassy]
0

#7 Då var det nog inte medicinen. Krampanfallen jag har sett kommer ganska snabbt efter medicinering, så då somnade hon nog in av sjukdomen.

Loppanploppan
0

#8 Hur snabbt ungefär brukar dom där krampanfallen komma? Nästan direkt, någon minut? För jag vet inte om hon kanske fick i sig lite, för jag hade att jag tog henne i nackskinet o la henne i handen så hon låg på rygg och skulle precis ge lite och då vände hon sig oxå klappa jag henne lite för att lugna henne o då kom rycken.

För om hon fått i sig lite som kanske råkat komma ut, skulle du kunna gå så snabbt? Bara några få sekunder? 10 sek?
Nu tror jag inte att hon fick i sig något då hon va väldigt envis o verkligen inte sig själv, men OM de skulle varit så skulle de kunnat varit ryckingar från medcinen som kom så snabbt?

[Tassy]
0

Nej så fort går det inte, snabbaste jag varit med om tog det nog 10-20 minuter ungefär, då fick gerbilen medicin via injektion, vilket tas upp snabbare. Killen säger dock precis att hans gerbil tog det mycket längre tid för (den gerbilen fick via munnen), så det är svårt att veta.

Kanske var det medicinen, kanske inte.

Jag vet inte hur jag ska förklara hur ryckningarna ser ut som jag sett pga medicin heller, men de har varit kraftiga och det har tagit tid för gerbilen att gå bort. Det kan se ut som epilepsi ungefär. I ena fallet fick gerbilen hjälp att somna in till slut.

Var det mera som skakningar och ungefär som om gerbilen suckar och ger upp, så ver det förmodligen inte medicinen.

Hur som helst så har hon sprungit vidare, och du gjorde ditt allra bästa för att rädda hennes liv.

Loppanploppan
0

Då va kan de nog inte varit från medicin, svårt att förklara rycken, nästan som då en fisk får ryckningar då dom dör (då man fiskar) fast mer att hon från att ligga i normalt läge till att rulla över på rygg, kan inte tänka tillbaka på det, de va så hemskt att se.

Det går att sitta o spekulera mycket varför hon dog, om de va medicinen eller sjukdomen eller kanske båda?

Hon hade ju haft luftvägsifektion en gång innan så de va väll dåliga gener kanske? Hennes syster har dock alltid varit frisk så länge jag haft henne.. Men djuraffärsdjur.. Dom va mina första & sista, visst jätte fina , trevliga djur men jag tror att nästan alla sjukdomar jag haft varit pga dåliga gener .

Men för mig va det viktigaste att hon fick en chans och att jag testa med medicinering,

**Men jag vet att hon alltid kommer att veta att jag älskar henne och att jag gjort det jag sett varit bäst för henne så länge jag haft henne i min ägo .

och hon kommer alltid att ha en speciel plats i mitt hjärta som ingen annan kan ta ifrån henne,  :'( ?**

Neoos
0

En vacker flicka var hon, vila i frid lilla vän <3

Asa-S
0

Vila i frid vackra damen.

cecilia34
0

Jag känner med dig , så jättertråkigt   Gråter

Vila i frid lilla gumman

Loppanploppan
0

Kan inte neka att hon va fin, hon va verkligen finast (tycker jag) hade en jätte fin kroppsbyggnad , jätte fin & jämn tippning över ryggen och som sagt världens snällaste och goaste.

Några dagar innan hon dog så hade jag henne som vanligt uppe i sängen då jag låg i läste innan jag skulle sova och då hoppade hon upp på min mage och buffa in sig i täcket och somna :')

Ska då snön försvunnit gräva ner henne och Sweetpie bredvid Electra & Black Pearl på baksidan av huset.
Tills vidare ligger hon i en "kista" från djursjukhuset tillsammans med Sweetpie i vår frys..