Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 764 ggr
cecilia34
2010-02-18 19:03
0

ihopsättning !

under vilken rubrik hittar jag tips hur jag gör iordning en avdelad bur inför ihopsättning av två gerbiler ?

jag hittar inte   Glad

jag har läst om det tidigare men kommer inte ihåg var

[Tassy]
2010-02-18 19:26
0
cecilia34
2010-02-18 20:00
0

aha , tack så mycket !

några frågor kommer här ändå.

1. måste man ha en separat ihopsättningbo eller kan man använda det terrariet som de ska bo i ?

2. om inte , kan man använda en samlalåda att sätta ihop dem med ?

3. det står att man ska sanera det terrariet de sen ska bo i , vad menas med det , ska man typ sterilisera det eller räcker det med att tvätta ur det ordentligt med varmt vatten och en handuk ? diskmedel ?

4. man ska bara ha mycket papper i att boa med och mycket sysselsättnning i form av toa rullar och sånt , inget annat att uppfatta som sitt ?

5. ska man skölja av allt som den vuxna gerbilen haft innan , typ hus , broar , träsaker och leksaker med varmt vatten ?kan man använda sakerna  till båda sen då ?

6. hur många dagar ungefär ska de vara på varsin sida ?

hej    Glad

[Tassy]
2010-02-18 20:17
0

1. Du kan använda blivande buren om du lyckas dela av den på ett säkert sätt.

2. Det går bra, det är enklare då du kan borra i samlan och fästa eventuellt galler med t.ex. ståltråd.

3. Sanera var ett väl tilltaget ord, det ska inte lukta främmande gerbil bara, eftersom de som sitter delat ska vänja sig vid varandras doft. Så rent och städat vid start är det som gäller.

4. Ja, det får inte finnas bohålor eller liknande som de kan gömma sig i och hålla sig undan ifrån sin blivande kamrat.

5. Den vuxna gerbilen är ju den dominanta, så den doften kan vara kvar. Men eventuell gammal burkompis ska man försöka få bort. Diska av i ljummet vatten och sådär räcker.

6. Det beror på när de tänker komma sams Tungan ute hanar brukar man få ihop på några timmar eller max nån dag, medan honor behöver några dagar på sig ofta. Man byter sida 2-3 gånger om dagen på dem. När de kan nosa på varandra utan att visa tecken på aggression eller är allt för spänd så kan man prova försiktigt att släppa ihop dem, men vara beredd att sära, lämpligen med något annat än fingrarna.

cecilia34
2010-02-18 21:23
0

vad bra information  Glad tack så mycket

några timmar på hanar bara ? vad snabbt   Glad

ja , på lördag gäller det , då kommer äntligen jaspers nya kompis hit   Skrattande  . som vi har väntat