Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 4912 ggr
Pilia
1

Kan man klippa tänderna?

Hej, jag har en liten pärla till gerbil. Han är så jättesnäll men så upptäckte vi för några månader sedan att hans tand växte! Och den växte jättesnett och blev så lång att den liksom gjorde sår på läppen på honom. Han slutade tugga. Han fick svårt att äta så vi fick ge honom mjuk frukt och grönsaker för att han skulle kunna få mat i sig. Vi gick då till en veterinär som klippte tanden på honom. Det kostade 1000 kr! Jag var på blå stjärnan i gbg. Sedan efter det mådde han ju bra.

Men nu några månader senare börjar tanden bli oroväckande lång igen! Den är inte lika lång som när vi gick till veterinären sist men om vi inte gör något nu så blir den ju så farligt lång igen! Vi mejlade blå stjärnan och frågade om priset, försökte få ner det men icke sa de - tusen kronor kostar det! Vi har egentligen inte råd att lägga ut tusen kronor!

Så nu undrar vi om vi själva kan klippa tanden på honom eller om någon i göteborgsområdet som vet hur man gör kan hjälpa oss?

tjoffsa
0

åh hjälp va dyyyrt!!!

Pilia
0

Jaaa Skrikandes 665 kr för bara besöket och några hundra för slipningen!!

isafisa
0

:O Här betalde vi bara typ 200 kr :O  Och då var de en genomgående undersökning av hälsa också :S Och så visade han hur vi kunde klippa själva.

Jag tror att om du känner att du vågar så kan du fösöka klippa. Klipper på en av mina regelbundet då hennes tänder växer ojämnt (nå bettfel tror vi det är) så det funkar, men är lite knepigt och läskigt om man skulle slinta med saxen :S Men känner du dig trygg så skulle jag säga att du kan prova klippa en liten bit iallafall.

Pilia
0

Tar jag och använder en vanlig nagelsax då eller…? :S

Fy fan vilken bra smådjursklinik ni har! I sthlm då eller? Vi fick ingen hälsokoll alls, bara vägde gerbilen (verkligen något att betala 665 spänn för…)

[Tassy]
0

Nagelsax eller nageltång är det som gäller, och att vara ytterst försiktig men snabb. Det går utmärkt att klippa själv bara man har en bra tång/sax. Det gäller att komma åt bra, och den måste vara ordentligt vass så att tanden inte flisas upp. Se till att få undan läppar och tungan får inte komma ivägen.

jule
1

Vi har ju haft kontakt innan om dina hanar(tror jag?) hör av dig om du vill ha hjälp att klippa.

Jag har aldrig gått till veterinären för att klippa tänder utan gör det själv hemma med en liten tång.

//Julia - Vision's Gerbiler

isafisa
0

#4 nej i Luleå faktiskt :) Fick undersökning och operation för 750 kr så det verkar vara sjukt dyrt hos dig! :O

Pilia
0

#6 hej Julia! Ja, det är jag med hanarna. Fortfarande på jakt efter både en kompis till en och ett nytt hem till resten.
Men jag försöker klippa själv då, annars hör jag av mig! Snällt :)

Men tack så jättemycket för tipsen och instruktioner Glad, jag ska försöka på egen hand!

Pilia
1

Okej, lät pojkvännen klippa. Vad tunna tänder de har ändå.. Men nu är det klippt, hans tand alltså! Tror det gick bra, pälsbollen verkar iaf inte ha märkt något :) Får klippa det regelbundet, med någon veckas mellanrum eller mer?  Tack igen för alla instruktioner!Skrattande

isafisa
0

Ja du kan ju kolla tänderna lite då och då och se till att det ser bra ut :)

[Tassy]
0

värligt att allt gick väl :)

Jo som isafisa säger så kolla lite då och då, och rätta till vid behov. Du märker ganska snart ungefär hur ofta du behöver klippa :)

Jo tänderna är som en rejält tjock nagel, inte mer :) de har ju en helt annan typ av tänder än vi.

cecilia34
0

otroligt hur mycket tänderna tål när de är så tunna som det är . de kan ju gnaga sönder i princip nästan allt känns det som

Pilia
0

Obestämd Tänderna växer ju fortare än vad man tror, så den här hade blivit lång igen sedan sist vi klippte den (har klippt några gånger nu och det har gått bra). Men idag så skulle vi klippa och så ryckte han till precis och hela tanden gick av? En bra bit gick av i alla fall, ser ut som om hela gick av.

Växer det ut en ny tand?

Han äter frön så det är nog ingen fara.

[Tassy]
0

Aj rackarns. Det lrä ju ha varit smärtsamt för gerbilen, men om han fortfarande kan äta så tycker jag man kan hoppas att tanden inte kommer ut igen, så han får slippa eländet.. Men frömodligen kommer tanden ut på nytt, det krävs skador långt nere i tandroten innan den slutar växa. Inom några dagar kommer du nog att kunna se ett litet risgryn kika fram där.

Pilia
0

Tanden har varit väldigt jobbig för den lille krabaten. Hoppas det inte gjorde alltför ont för honom.

Men gör det inte ont för dem när man klipper annars också? Eller det kanske de inte känner om man klipper en liten bit.

[Tassy]
0

#15 Dom känner det lika mycket som du känner att du klipper naglarna. Deras tänder kan jämföras med just naglar, de är byggda på och fungerar på samma vis.