Frågor från en nybörjare
Hej,
jag har funderat på att skaffa gerbiler i snart två år nu men har lite frågor:
1. Jag har ett akvarium jag tänkt att andvända som är på 100l. Går det bra att ha det på 100l för två gerbiler om man låter de springa lösa lite varje dag?
2. I detta akvariumet är det dock en "stenbakrund" som sitter fast med silicon. Den är inte vass men kan man ha denna? Eller kan det bli farligt för gerbilerna?
3. Går de att ha i ett sovrum eller väsnas de väldigt mycket på natten under den tiden de är vakna?
4. För sandbadet funkar förvar-burkarna i glas på ikea va? Men ska man försöka ha en till som toalett då? Jag fattar inte riktigt detta hehe..
5. Hur ofta brukar ni byta sågspån? Byter man allt då för har hört vissa som återanvänder det som inte är smutsigt och fortfarande pressat?
Tack för hjälpen i förhand 

1. 100 liter till två gerbiler är utmärkt.
2. Nej, ta bort den. De kommer att försöka äta upp det och jag antar att det inte är riktig sten?
3. Det går att ha dem i sovrummet. Men nog kan de väsnas alltid. Man vänjer sig dock :)
4. Du kan ha en burk. De kommer troligen att använda båda som toalett ändå :P Byt sand när den är skitig bara.
5. Hur ofta man byter spån beror på hur stort man har och hur mycket spån man har till dem. Jag städar ungefär var 4e vecka men då har jag ingen bur som är under 160 liter och de flesta är över 200 liter.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
1. Japp det blir bra
2. är det äkta sten och den är slät så kan den vara kvar, är det fake så måste du tyvärr försöka få bort den, eller sätta en glasskiva för som du fäster med giftfritt silicon.
3. Det går, men är du känslig så är det inte att rekommendera. De gnager och krafsar, men man vänjer sig.
4. Det vi pratar om som jag tror rör till det för dig är att man har en burk som står inne i buren hela tiden, den blir en toa. Sefdan erbjuder man dem en till burk som man bara sätter in en kort stund varje dag som inte hinner bli toalett. Men det går lika bra att ha en burk som antingen får stå inne eller så sätter man in den en gång om dagen så de får bada. Man håller buren fräshare om de får en toalett man byter i, det är enda skillnaden.
5. ca en gång i månaden på ett 100L kar. Ja du kan återanvända det som är fortfarande pressat och fräsht.
Okej, tack för svaren! Jag är inte så känslig när det gäller ljud på nätterna om det inte är extremt så det blir nog bra.
Jag tror inte bakrunden är äkta sten nej. Då kommer vi bara till den delen hur man ska få loss den, annars kan man ju sätta en glasskiva för som Tassy säger.

Ta ett tunt sågblad och skär intill glaset. Sen tar du ett rakblad eller nåt liknande och skär bort silikonresterna.
Does it become a walk?
/Ida

o just det.. testa att sälja bakgrunderna.. vi tjänade 1500 på att sälja sånt vi tog bort från ett akvarium vi köpte. Det är rätt dyra grejer :)
Does it become a walk?
/Ida
#5 Katching 

Ville bara säga att jag har alla mina gerbiler i mitt sovrum och störs inte mycket av det eftersom jag jämnt har nåt slags ljud när jag sover, kan inte sova annars. 
//Elin