Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 1514 ggr
Loveofmylife
0

Sår på ryggen och tappat tänder

Jag har allså två problem.

Jag har varit borta helgen och när jag kom hem, så såg jag att Bella hade ett sår på ryggen mitt på ryggraden hon hade även bilvit väldigt mycket smalre under helgen, ändå har jag varit säker på dom har haft mat.( eftersom jag har bett mamma ge dom mat )

Nu vill jag veta vad jag ska göra för att hantera Bella bäst

Jag har flyttat Bella och Yiskah till större bur för att se ifall det var det som behövdes.

Mitt andra prombelm är min kompis gerbil som konstig nog bara har tappat sina övertänder dom finns inte där..hon kan inte dela på frön och inte heller äta så min vän köpte babymat ,som hon lät skulle få i sig och det har blivit lite bättre för hon har sett nya tänder börja växa ut..men vi undrar endå varför tappade hon sina tänder??

Skulle bli glad för svar

Loveofmylife

[Tassy]
0

Såret på ryggen kan antingen vara ett bett av burkompisen eller sönderskavt om hon gnuggar sig mot något när hon gräver.

Avmagringen kan bero på stress eller att burkamraten inte låter henne äta, eller så är hon sjuk. Håll noggrann koll.

Angående din kompis så hur ser burinredningen ut? Uppenbarligen har hon slitit loss sina tänder på något. Galler brukar vara boven. De tappar inte tänderna bara sådär, de måste ha skadats.

Loveofmylife
0

#1   Ska hålla kolll på hennes burkompis absulut!.

min kompis har ett fint stort akvaruim inget galler alls hon hade en grotta i hårdplats som hon nu har tagit ut i från buren.

Loveofmylife
0

jag har inte sett några tecken på att Yiskah har varit elak mot Bella på något sätt men har inte helelr rikitgt sett Bella äta något.

Vad ska jag göra om hon försätter magra måste jag sära på dom?

[Tassy]
0

Nej sära inte om de inte bråkar. Det kan bero på sjukdom eller så, antar att du kollat även hennes tänder?

Prova att ta upp henne i en transport och lägg i mat och se om hon äter, är hon svulten så kommer hon att göra det, annars beror avmagringen troligen på sjukdom.

Vad får dom att äta?

Loveofmylife
0

#4 Har upptäkt att Bella är en hane….jag är hel chokad nu så kan det vara därför hon inte äter ?

tjoffsa
0

även hangerbiler äter =)

skämt åsido..nått är fel, fa till djurdoktorn.

Loveofmylife
0

Allså..jag tänker inte åka till vetrinären för jag tycker riskerna är lika stora att dom dör där som hemma faktiskt och jag är gärna all tid med Talor nu istälelt ( bella är taylor nu..) Alla vill gärna sina gör dears bästa och för mig är det här bästa sättet

Loveofmylife
0

Taylor har nu givites iväg till Janniepalm här på forumet och han äter är lycking med sin nya vän ( yiskah ska även få ny vän imorgon. )

[veralera]
0

Kanske bara är så att han försökt para sig med honan så har hon blivit sur och sagt ifrån? Angående såret på ryggen alltså.

Hade två chinchillor, ett par, som bodde lyckliga i flera månader tills hanen fick för sig att försöka para sig med honan. "Yey, bebisar" tänkte jag. Icke sa nicka tänkte därimot honan, hon gav till en riktig attack:o Bet av päls och kissa på han. Så jag fick sära dem åt, trots att de varit som bästa vänner bara någon timme innan!

Loveofmylife
0

#9  Oj då ja så kan det ha varit kanske man vet aldrig båda två har iallafall gått upp ivikt sedan särade demFlört