Ska bli med Gerbiler, lite frågor.
Det är såhär, om det är som jag tänk mig så kommer det 2 stycken Egyptiska gerbiler till mig om några veckor när dom är gammla nog. Dom kommer få bo i den största SAMLAR-lådan från ikéa tills jag hittar ett akvarium/terrarium som jag trivs med. Så har några frågor:
- Blir en bolåda i trä som är i måtten: 6 x 8 cm och 5½ cm hög bra?
- Kan gerbilen äta samma basfoder som hamstrar? har blandat det själv så det är av bra kvalité och det ingår b.la: havre, vete, korn, torkad majs, ärtplator, torkat johanesbröd, rått och mus pellets, osockrade flingor, torkade morötter, torkad banan, jordnötter med skall på (inte så många), hirs + undulatfrön, solrosfrön (inte mycket av det), dinkles puffar och lite till men kommer inte på vad dom heter
. Ska jag ta bort/lägga till något mera?
- Räcker det med hus, sandbad, stenar att klättra på/slippa klorna på, grenar, och kanske något annat? eller behöver dom något mera (+ matskål och vattenflaska såklart)?
- Också en sista fråga, kan jag ha rivet toapapper som bomaterial?
Sen kan ni ju gjärna ge mig tips och så
, ska läsa på så mycket som möjligt (har redan läst på ganska mycket) men vill vara väll förberäd på mina små.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Det ser bra ut, och givetvis kan du använda toapapper :)
Vad gäller egyptiska gerbiler så skulle jag tro att de behöver skötsel som de persiska jirdarna snarare än våra vanliga gerbiler, som ju är mongoliska.
Jag föreslår en kost baserad på frön och nötter främst, du kan köpa naturella nötter bland naturgodiset.
Ta det lugnt med majs, torkad banan och sånt, hellre mer nötter och frön som är naturligt för dem att äta. Det andra är väldigt sött, bör ges som godis.
#1 Tack för hjälpen :), Typ som musens kost? för den är mäst baserad på nötter, fröer och sädesslagen i (ska jag häldre ha krynform isället för skalade/oskalade? läste det på en artikel här på forumet) :).
Skickade iväg ett mejl innan till uppfödaren och frågade om det va skillnad mellan egyptiska och mongoliska gerbiler så får se vad hon säger :). Men har dock inte hittat så mycket information om egyptiska gerbiler så får väll läsa på om persiska Jirdar isåfall vad dom behöver för skötsel :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
ja precis :)
Är det Midgårds du ska köpa av mån tro?
Isåfall vet hon precis vad som behövs och inte.
#3 Det stämmer
, Ska bara försöka hitta transport då jag bor en bit ifrån
.
//Frida
Då kan hon ge dig all info du behöver
jag är inte särskilt kunnig om de egypiska gerbilerna.
Hmm sökte på bilder om Egyptiska gerbiler och dom ser likadana ut som vanliga gerbiler,vad är skillnaden på dom båda sorterna?kan nån lägga in en bild på Egyptiska gerbiler så jag får se?
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#6 Tycker inte dom ser ut som vanliga gerbiler (mongoliska). Egyptiska har störe ögon och smalare ansikte ;). Har läst lite om dom nu och vad jag förstår så är dom lite skyggare än "vanliga" gerbiler och svårare att få tamma. Har ett störe rörelse behov och är mera aktiva. (deta är vad jag förståt ellerfall). Men annars står det att dom är ganska lika den mongoliska sorten.
Ni får gjärna rätta mig om jag har fel ;).
//Frida
#6 Här är en länk till egyptiska gerbil bilder: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=801489&gid=2284213
//Frida
Nu har jag fått info från uppfödaren om att den egyptiska gerbilen är något socialare än den mongoliska och är vaken på natten och morgonen :). Men den största skillnaden är utseendet.
//Frida
#7 ja på den bilden jag såg nu så såg jag att dom inte är lika varandra ögonen och så vidare… tack för länken.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.