Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 991 ggr
Miisen
0

Springhjul och leksaker

Hej allihop!

Har ni springhjul till era gerbiler? En del säger att man inte ska ha det för de kan skada sina svansar och en del säger att det är ingen fara.

Vad har ni för erfarenheter?

Har ni några tips på roliga leksaker till dem?

Mina får toa/hushållsrullar. De har också en boll i hårdplast med små kulor i som är en kattleksak egentligen. Den är jätterolig att puffa på.

Glad

Gerbilflicka
0

Nej, det har jag absolut inte.

Svansen ar inte den storsta faran, for da kan man skaffa en utan galler. Det ar skador pa ryggen och att musklerna blir felbyggda som ar problemet med springhjul.

Kul for gerbiler:

1. Grava!
  2. Gnaga
  3. Springa
  4. Utforska

Latt att tillfredstalla med andra ord. :) Ha en bra bur med gott om gravmojligheter, trahus och kartonger att gnaga pa, ta ut dem pa sangen t.ex. sa att de kan motionera och stall ut olika saker at dem varje gang att utforska.

[Tassy]
0

Nej absolut inga springhjul. Emma förklarade bra varför i #1.

Sedan ska gerbiler absolut inte ha plastleksaker, får de i sig plasten kan de dö.

Miisen
0

Tack för era svar. Nu behöver jag inte fundera mer på springhjulen.

Jag har mycket spån i buren så de kan gräva ordentligt. De har också ett trähus, en trätunnel (med flera hål i), en stege som hänger i taket, en lerkruka, som jag lagt på sidan så den inte kan välta över dem, en "träbro" och en knotig träbit som säljs till akvarium.

De får va ute och springa också. Det tycker de är jätteroligt. Jag ska lägga ut lite saker åt dem nästa gång.

Den här plastbollen kan de inte få tag i med tänderna. Hade en lite större förut med hål i som man kunde lägga godis i men den började de gnaga på så den tog jag bort.

Miisen
0

Och en stor skål med sand Glad