Han markerar mycket
Hej. En av mina gerbilhanar har nog fått sig en liten ovana. Han markerar sitt revir överallt! Ni vet, när de ålar sig på marken för att stryka med Doftkörteln. Han gör så väldigt mycket även när vi har honom uppe i sängen eller soffan. Ibland stryker han sig mot min arm och jag måste tvätta mig efteråt för det kommer vätska efter honom. Ingen annan av mina gerbiler gör så, i alla fall inte utanför buren.
Kanske han känner lukten av de andra gerbilhanarna och det är därför han gör detta? Är det normalt att hålla på så mycket som han gör? Kan jag få honom att sluta?
Han är förmodligen högst i rang, och markerar sitt revir. Allt han markerar anser han tillhör honom, så även du är hans
Finns det doft av någon gerbil som inte tillhör hans flock kommer han markera över all annan doft av okända hanar.
Ah, tänkte väl det. Men följdfråga, eller tanke: han är ensam och i slutet av februari kommer en liten kompis till honom. Blir det svårare med ihopsättningen pga dominansen eller lättare för att rangordningen är bestämd?
jag tror det blir lättare :) Eftersom din hane är "stor och stark" så är skillnaden mellan honom och en bebis så stor att han säkerligen accepterar honom ganska lätt :)
Jag tror också att det kommer att gå relativt lätt, första minuterna kan dock vara tjurig om han är väldigt bestämd herre, han kan behöva förvissa sig "en extra gång" om att den lilla är undergiven. Så ha delad bur.

mina mina gerbiler , 2 honor och en hane , har ju gemensam lekhage men naturligtvis olika terrarium .
jag undrar då , blir t ex honorna förvirrade av att känna hans markeringar som han gjort när han varit ute i lekhagen och blir det konstigt för dem då ? är det ok att de delar hage ?
hoppas det
Det är ok att de delar rasthage.
Jag brukar ibland ta fram en handduk eller hushållspapper för gerbiler att råka bajsa på för att slippa onödiga lukter och byter sen för nästa. De markerar ju där en annan gerbil kissat tidigare. En dum historia, en av gerbilerna råkade kissa i vår säng, precis vid min huvudkudde. Sedan när de andra gerbilerna var uppe kissade de på samma ställe, så nu har jag ett par fina fläckar där