Flytta ihop gerbiler?
Hejsan!
Nu är det såhär att jag köpte en liten gerbil för snart två år sedan från en djuraffär, de sa att han skulle vara lätt att gör tam men han har aldrig visat något intresse överhuvudtaget för att bli kompis med mig.
Djuraffären sa tyvärr inget om att de är flockdjur och Baloo som han heter har alltid fått vara ensam. Han har träffat några andra gerbiler med de stötte bara bort honom fastän han inte var aggresiv alls, och han har fått träffa min snällaste och äldsta råtta som gärna ta emot honom i sin flock men han bara bet henne :-(
Nu undrar jag, kan jag köpa en till gerbil så han i alla fall slipper vara ensam? Eller kommer de bara döda varandra? Är verkligen ledsen för att han ska behöva leva ensam helt utan kärlek från en flock.
Jag är verkligen tacksam för svar!
Mvh Veronika!
Hej!
Självklart kan/ska du köpa honom en liten kompis. Du behöver en delad bur för att sätta ihop dem med, och kompisen ska vara en liten bebishane på ca 6 veckor. :)
#1 kan de leva tsm hela livet då? dom börjar inte bråka om rangordning? :S
Nej, det är fullt möjligt att sätta ihop gerbiler. Det är därför du ska ha en liten 6veckors bebishane, för då är han inte könsmogen men redo att flytta ifrån mamman. Rangen blir då naturlig.
Det är sant..
De på djuraffären sa att det är en hane men jag litar inte fullt ut på dem, kan du/någon ge mig lite tips så jag kan säkerhetsställa det innan jag skaffar en till? (vill inte ha några bebisar) ^^
Om han är såpass gammal borde det synas väl. Vilken färg är han? Han borde ha pungkolar som är antingen svarta eller rosa, vet itne om någon har bild på detta? Kan annars ta bild senare idag
Hoppsan! då är det en flicka O: HAHAHHAHA duktig djuraffär -.-''
Haha oj då.. det finns en artikel (som heter könsbestämning) här som du kan läsa och se bilder för att avgöra könen. Så om det är en flicka du har får du sätta ihop henne med en hona på högst sex veckor. Honor ska bara bo parvis!
Åh, då är det säkert därför hon är så aggresiv :c Vad elak jag känner mig..