Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1712 ggr
Tysbys
0

Pendla med gerbiler?

Hej! =)

Jag funderar på att köpa gerbiler men jag har ett litet problem. Just nu så bor jag på internat på vardagarna och pendlar hem på fredagen, för att sedan pendla tillbaka till internatet på söndag kväll. Om jag köper gerbiler kommer de alltså att få två olika burar som de kommer att flytta mellan, kan det stressa dem?

Min andra fråga är, kan det stressa dem/skada dem på något sätt att pendla? När jag ska ta tåget hem så går jag till tågstationen, det tar ungefär 10 min. Sen så åker jag tåg en timma ungefär innan jag hoppar av och åker bil resten av vägen hem. Färdas på samma sätt igen på söndagen, fast bakvänt.

Någon som vet?

[Tassy]
0

Gerbilerna skulle frysa ihjäl på vintern om du ska gå utomhus.

Sedan skulle det bli fruktansvärt stressande. Att pendla ibland går bra, inte inte så ofta.

Tyvärr, det skulle inte fungera.

isafisa
0

Har själv provat på detta faktiskt, och det funkade utmärkt för mig! Och bara du packar in gerbilernas bur bra med varma saker så klarar de sig (bar mina ute i 20 min mitt i vintern i Piteå och de klarade sig alldeles utmärkt).

jag tycker du kan fundera över det, det kan funka men det beror på hur gerbilerna är i sig. Mina brydde sig inte det minsta och har inte märkbart påverkats av det.  Jag tror de klarar mer än man tror faktiskt.

har du någon möjlighet att lämna dem på internatet någon helg? Jag gjorde så att de fick stanna över helgen ibland för att inte pendla alldeles för mycket. Slängde i massor med mat och hade dubbla vattenflaskor. Kanske inte det roligaste men de brydde sig inte ett dyft om att få vara ensamma fredag-söndag :)

Men som sagt, tänk över det och vill du verkligen ha med dem dit så finns det säkert ett bra sätt att lösa det där på!

[Tassy]
0

#2 Hur packade du in burarna? kan vara bra att veta ifall man plötsligt behöver ta ut dem i kylan. Jag brukar vira in i fleecefiltar och ner i en väska. Massor av toapapper i hela transporten. Men jag skulle inte våga testa så länge som 10-20 min :P

isafisa
0

Jag hade dem i en tygpåse med massa "smuts"kläder i faktiskt ^^ Tjockt i botten och på sidorna och så nån tröja ovanpå så de kom igenom luft men inte kunde bli dragigt. Sen hade de Ett tjockt lager spån i buren och toapapper upp till ocket så de grävde ned sig i det.

Jag var så illa tvungen att gå länge, skulle med bussen och hittade inte hållplatsen på en gång så irrade lite innan jag hittade rätt :) Men faktiskt så var de inte alls kalla när vi kom fram och de verkade vara opåverkade :)

Tysbys
0

#1 Åh vad tråkigt att höra =( är de alltså så lättstressade? Kompisarna har råttor som pendlar fram och tillbaka varje helg och de är helcoola. Sen är det ju i och för sig två helt olika djurslag…

#2 Det låter ju inte helt hopplöst om det funkade för dig =) får fundera på det.
Jo de kan stanna på internatet, det är inga problem, men det känns lite dumt att lämna dem på helgen ifall det skulle hända dem någonting. Om de blev sjuka eller så…

isafisa
0

#5 ja för mina har det då gått bra :) Nej det är ju inte jätte kul att lämna dem över helgen om det skulle hända något. Men hoppas du kommer fram till något bra :)

Tysbys
0

#6 Tack =)

cecilia34
0

tycker inte heller det låter så bra för djurens skull .  fram och tillbaka så där

enbartmalin
0

Jag får nog hålla med Tassy, inget jag kan rekomendera.

Råttor är mycket tåligare djur.

Hälsningar Malin

Tysbys
0

Det låter som om jag får skjuta upp mina gerbilplaner ett tag då. Tack för hjälpen i alla fall Glad

dexter98
0

När jag var på centralen så såg jag en kanske 15 årig tjej med en gerbil på axeln som klätra omkring=)

isafisa
0

#11 har sett något liknande, en tjej som hade sin gerbil i handen och visade för kompisarna.

[Tassy]
0

dom är visst inte rädd att gerbilerna ska bli skrämd och smita FörvånadSkrikandes

isafisa
0

Nej jag tänkte de också… skulle aldrig våga gå med någon av mina sådär :O Skulle ju vara för hemskt om gerbilen försvinner :S

Valkyria-a
0

Jag har pendlat med mina gerbiler massvis med gånger och har aldrig haft något problem men det är viktigt att hålla dem varma på de sätt som andra har nämnt Gerbiler brukar tåla kyla bättre än värme då det är ute på nätterna i de vilda. Men självklart får de inte få det för kallt!

Jag har en bekant som brukar/brukade ha sina gerbiler ute i burar året runt men en vinter som  denna tror jag inte att de skulle klara av.

[Tassy]
0

Jag var med som en gerbil som frös ihjäl på några sekunder på grund av temperaturväxlingen mellan en varm bil och kylan utifrån. Pendlar man blir det ofrånkomliga temperaturväxlingar. Räkna efter själv på en växling på en 20 plus till kanske 25 - 30 minus. Det kräver ganska rejäla resucher för att den växlingen ska bli skonsam samtidigt som gerbilen inte får stryka med i värmeslag på tåget. Gerbiler är väldigt känsliga och får lätt till exempel luftvägsinfektion av endast lite ynka drag. Snälla, utsätt inte djuren för det. Det är inte snällt.

Valkyria-a
0

Ja jo det har du helt rätt i! :)

[Tassy]
0

Det är många smågrejor man lätt missar ibland, gör det ofta själv. Temperaturväxlingarna fick jag ju bittert lära mig den jobbiga vägen :(