Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1843 ggr
melia
0

Behöver lite info om gerbiler...

Min sons hamster har dött och han vill ha ett nytt husdjur, han och jag har funderat på några olika, hittade lite info om gerbil och tänkte att det kanske skulle passa, men har några funderingar.. och självklart är det jag som har huvudansvaret så behöver det inte kommenteras utan endast lite info är jag ute efter som svar på mina frågor..

Det är hanar som gäller, funkar det bra att ha 2 st ihop eller måste dom vara fler än så?

Är dom väldigt snabba? tänker på när han har den lös tex, springer dom fort?

Hur gammal blir en gerbil?

Gillar dom att klättra? eller kan vi använda samma bostad som hamstern har haft? dvs. ett stort akvarium med gallerlock, div. hus, tunnlar mm.

Det var allt jag kom på för tillfället iaf :)

Tacksam för svar :)

[Tassy]
0

Om du klickar dig in på artiklarna här på sajten så finner du massor av bra information om gerbiler och vad man behöver veta. Glad

Ja det går bra (bäst) med 2st gebiler.

Nej dom gillar bättre att gräva, så akvarium blir perfekt! Men du måste skura bort hamterlukten, annars kan de börja slåss.

Inga plastleksaker.

en gerbil blir vanligen 3-5 år.

Dom är snabba som små vesslor, snabbare än en hamster. Hoppar gör dom också.

Man får inte ta dem i svanstippen eller i närheten, endast svansroten.

Stor eloge till dig som förälder som söker fakta och tar reda på om blivande husdjuret! Skrattande

Pilia
0

Gerbiler tuggar också väldigt mycket, så de behöver mycket tuggmaterial av kartong, papp och sånt :-) Så så fort toapappret är slut kan de tugga på rullen tex.

melia
0

Tack så mycket för infon Glad

Det lät ju jättebra alltihop förutom det där med att dom var väldigt snabba Foten i munnen vi ska åka och titta lite i morgon så han får prova hålla i en och se hur det fungerar.

melia
0

Föressten hur stora blir dom?

(vet inte hur jag hittar artiklarna…)

[Tassy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom blir lika stora som hamstrar + svansen.

Artiklarna hittar du om du kollar uppe i menyn och klickar på "artiklar".

[Tassy]
0

Ett bra tips är att se sig om efter vuxna gerbiler. Det har flera fördelar när man har småbarn:

• De är redan helt tama
  • De har inte bebisspring i benen
  • De är tryggare och lugnare
  • De är tåligare
  • Om barnet tröttnar behöver ni inte sitta fast med djuret lika många år ifall ni inte får det sålt.
melia
0

Ah! tack, nu ser jag ju artiklar där uppe :) ska kolla in vad som finns!

Ja en vuxen kanske vore bäst, men vi ska besöka zoo i morgon så han får titta och prova hålla i alla fall. Finns ingen annons på blocket just nu där vi bor (dalarna) men det kanske kommer, han har lite svårt att vänta grabben bara Cool

[Tassy]
0

Tålamod är en dygd! Köp inte ifrån zoo, risken är stor att du får hem otama bitiga djur. Sök upp en uppfödare nära dig och kolla upp, hälsa på etc så att du har bästa möjliga chans att få bra djur.

Vart bor du? Jag kan hjälpa dig att komma i kontakt med uppfödare :)

Pose-idon
0

Jag har gerbiler (hanar) som är födda i slutet av Augusti. Så dom är snart 6 månader. Dock bor jag i Örebro, så det kansle blir lite långt? Obestämd

//Elin

Emelie-tex
0

Jag har oxå gerbiler till salu, 2 hanar fast de är äldre än elins, så vill ni ha yngre så köp av Elin :-)

Pilia
0

Jag har gerbilhane till salu. I Göteborg… Långt bort från Dalarna

melia
0

Vi har varit till zoo idag och tyvärr fick man inte annat än titta genom glaset på djuren, sonen bestämde sig för att han ville fortstätta med hamster, men att köpa en som vi bara får titta på genom fönstret är ju svårt, jag vill hålla i och se hur den är i sättet, om den bits mm.. men det fick man inte, man fick peka ut en och köpa den, ta fram och hålla i när man kom ut från affären typ.. kändes inte okej så då sa jag att då köper vi någon annanstans där vi först får hålla i djuret o titta så det är friskt och mår bra och hur det är i sättet mm. Kanske har jag fel, men det kändes konstigt ialla fall och dessutom hade hon inget trevligt bemötande direkt heller, så näe det kändes bara fel.

[Tassy]
0

#12 Du agerade helt rätt. Välj en annan affär och gå igenom djuret ordentligt. Det ska man alltid göra, vare sig man köper ifrån zoo eller uppfödare.