Ohyra
Surfar runt en del här o läser inlägg och artiklar o försöker lära mig så mycket som möjligt. Har läst ett par inlägg nu om löss, något många verkade ha erfarenhet av. Är det så att Gerbiler ofta får ohyra?
Nej, gerbiler har inte oftare ohyra än andra djur, däremot kan de vara värddjur för andra djurs ohyra. Därför ska man vara aktsam med att ge till exempel hö, som kan föra med hönskvalster till exempel.
Dock har det varit en "våg" här inne på iFokus med ohyra hit och dit det senaste året, jag vet inte vad som har orsakat det, men det var bra mycket mer än normalt.
Låt bli hö så kommer du långt.
Sen finns det ju massor med andra sorters ohyra, men t.ex. masken har blivit en hysteri. Det är väldigt sällan gerbiler har mask, men många avmaskar hit och dit i onödan, vilket gör att snart har vi inget fungerande medel mot eventuell mask, då den kan bli ressistent. Bättre att låta gerbilerna bygga upp sitt egna immunförsvar i stället, så de kan överleva masken bättre själv. Steg ett är att låta bli att avmaska i onödan, och hålla sin avel hård och bara välja friska gerbiler.
Ok, låter bra :) En del fryser ju sin mat (torrfodret) för att det kan komma ohyra därifrån, är det vanligt?
Nä avmaskning får man vara sparsam med, det kan bli riktigt otäckt annars. Samma med penicillin, men det är ju en annan disk.
Tack :)
Jo det förekommer ibland små skalbaggar och annat i maten, men de är oftast döda eller dör inom kort, det är inget man brukar få problem av som med ohyra. Inte värre än att få in en insekt på sommaren typ. En del tycker det är äckligt med baggar i deras mat, men det förekommer ganska ofta. Helt ofarligt.
Att frysa maten kan ta död på en del, andra bara dvalar och vaknar upp igen. Jag fryser inte min mat, men har aldrig hittat en enda liten bagge i den mat jag har nu heller. Däremot köpte jag fryst färdigblandad mat förut, och där kunde man hitta små kryp.
Lite extra proteiner bara alltså ;D