Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 416 ggr
marhan71
0

ny med gerbiler..behöver tips och råd

Hej allesammans,

Jag har fått hem helsöta gerbiler, 3 svarta hanar, aom jag räddade från att blir ormmat.

Hade ett ca 100 liters akvarium med ett tättlock och två ventillock på.

Fyllde denna med ca 20 cm med burspån, vattenfalaka med vitamindroppar i, hö.

Nu kommer dilemmat…gjorde en keramikskåll med mat och en annan med sand… nu har båda sjunkit in under spånet…vad göra???

Jag vill verkligen göra det bra för våra nya familje medlemmar..vi har två sibiriska dvärg hamstrar, akvarium och sedan är det jag, min sambo och våra två döttrar.

En annan fråga kan vi ha en hona bland 3 hanar från samma kull?? Vi är medvetna om småttingar…men vet om att det finns en hona som blir ormmat om vi inte gör något.

Tacksam för svar!

Från en djurvän till en annan djurvän.

mvh Marie :O)

Marit

www.cmhamsters.hemsida24.se

[Tassy]
0

Vilken insats du har gjort! :)

Nergrävda skålar; det är bara att säga välkommen till gerbilvärlden, det har bara börjat :P maten kan du ge direkt på spånet, och sanden får dy byta varje dag om du inte sätter in en skål ett tag varje dag som du sedan tar ut igen.

Vitamindropparna i vattnet är bortkastade pengar, vitaminerna bryts ner i solljus på några minuter. De är bara överflödigt.

Angående honan så nej, när hon blir könsmogen (vid 6 veckors ålder) så kan hon börja brunsta sen, och dels kan det bli ungar, men också slagsmål om henne bland hanarna.

Hon behöver en honkompis i egen bur.