Diskmedel ?
brukar ni använda diskmede3l när ni diskar era vattenflaskor ?
jag brukar göra det , är det ok ?
om en gerbil blir allergisk mot något i sitt hem (buren ) , vad kan det vara i så fall ? höet spånet maten ?
jag har en snutta som inte riktigt vill bli frisk , just nu vätskar sig hennes nos i en röd färg .
är det någon mer här som har upplevt det ?
försköker komma underfund med vad det kan vara som gör att hon inte frisknat till ordentligt .
( jag har kontakt mer veterinär om henne kontinuerligt )
det kan vara spånet, eller att hon behöver nytt fräsht sandbad oftare. Hon kan även vara känslig för kyla/drag.
Diskmedel i flaskorna kör jag med ibland, men aldrig i pipen, och sköljer mycket noga efteråt.

ok , det har jag gjort faktiskt . diskmedel i pipen alltså . ska inte göra det mer . ska försöka koka den istället . det har jag gjort några ggr . det funkar .
sanden byter jag varje dag och sköljer ur badkaret noga med varmt vatten , så jag tycker det skulle vara ok .
men idag har jag hört ansträngda ljud med andningen , eller i alla fall ljud i samband med andningen och så är hon alldeles rödvätskad runt sin nos , så nu kände jag att jag måste göra något .
så nu har jag börjat med antibiotikan jag fick med hem . ringde blå stjärna först och stämde av och kollade så jag ger rätt dos och så. hjälp vad svårt det var att ge henne den , fick efter en lång kamp hålla fast hennen med en handduk och sen ge henne droppen bactrim . jag vet liksom inte hur hårt jag vågar hålla henne , man vågar ju knappt hålla fast henne alls så hon inte får ont . fattar inte hur alla andra lyckas 
finns det något slags spån som de tål bättre än visst annat spån ?
nåt speciellt träslag ?
då kan vi utesluta sanden iallafall.
Jättebra att hon får bactrim, det låter som om hon behöver det. Det är lite krångligt att hålla en del gerbiler, dom vill helt enkelt inte acceptera att bli tvingade så. I värsta fall får man ta i nackskinnet, medicinen behöver gå i. De brukar surna till om man tar i nacken, och bita tag i medicinsprutan, lämpligt på så vis att man snabbt får i dem dosen. Men man får tänka på att ta ett stadigt tag för det är rejält obehagligt för gerbilen. Visst mamman bär dem i nackskinnet som liten, men då är de just liten. Det blir mycket mera tyngd för nackskinnet som vuxen. Så man ska aldrig ta där i onödan om det går att undvika.
Al/aspspån brukar gå bättre, flis likaså. Även papperspellets.

om du har gerbilen i handduk och håller den är enklast tycker jag. Viktigt är att man håller på rätt sätt. ta pekfinger och tumme under käke och håll om gerbilen med resten av handen över rygg runt om men inte över baktassarna.

jag använder faktiskt just en handduk , annars skulle jag inte kunna hålla fast henne alls . det är jättesvårt att få något bra grepp , blir så frustrerad för jag vet inte om jag får in medicinen i munnen eller om den hamnar vid sidan om munnen eller vad .
vill så gärna att hon ska få i sig den för hon behöver den verkligen . efteråt är både hon och jag helt genomsvett och jag är rädd att alla hennes krafter går till att kämpa sig loss från mig .
jag får kämpa på , jag SKA ha i henne medicinen . det är matte som vet bäst 

tack båda för goda råd 
Så länge hon kämpar är det positivt i sig självt, då är hon inte supersjuk iallafall. Tänk positivt :)

det har du rätt i ! jag har bestämt mig för att tänka positivt , att hon kommer att bli frisk bara hon får sin medicin och lugn och ro ett tag .
men ídag gick det mycket bättre att ge medicinen , använde en filt och fick ett bra grepp nästan direkt så jag fick hennen på rygg . så fick jag in pipen i munnen och kunde så se att hon smaskade på droppen hon fick . det kändes bra
då vet jag att hon fått i sig den
härligt :)

jag tror att det börjat vända och bli bättre nu , hon smaskar så redigt på droppen när hon väl fått i sig den , även om det är under viss protest . vill inte att matte håller fast henne så , då biter vi i filten .
sen är det skönt att komma fri .
besöker vetrinären på måndag , så får vi se vad de säger
Härligt att hon blir bättre :)