Hallonkalas hos jirdarna
Mums fillibaba säger Muskot och Chili, ända till dom upptäckte att dom hade röda kletiga tassar :P då blev det surt och tvätt hihi

jirdar är ju riktigt röta varelser
är dom jobbiga att ta hand om? alltså måste man städa buren ofta? hur stor ska buren va?
Eftersom de är exotiska djur så kräver de stora burar, exakt hur stor minns jag inte. I skötsel är dom väldigt lika gerbiler, fast maten är lite annorlunda. De behöver mycket mer nötter och färsk mat i form av frukt och grönt. Gärna mjölmask och sånt också. De behöver också klättermöjligheter i buren, mina har nästan ett halvt äppelträd att klänga på.
De är väldigt renliga av sig vad jag har märkt, när det är städdags hos gerbilerna ser man inte att det är skitigt alls hos jirdarna.
Dom är ca 3 gånger så stora som gerbiler, och är inte tama på samma sätt. Dom äter ut handen, och det går att lyfta dem utan att bli biten typ, om man gör rätt.

oj om det är ett halvt äppelträd så antar jag att en ganska stor bur behövs ;)
men tack för infon :)
Hehe, jo dom har en ganska stor bur. Dock ska dom få en rätt mycket stärre bur bara jag har flyttat ihop med pojkvännen. Då kommer hela nuvarande buren förmodligen bli en stor grävlåda som får stå innuti den större buren.

åh vad härligt dom kommer få det ;)
Oj är dem som 3 gerbiler ihopslagna då menar du ?O:
Dem ser ut att vara i en gerbils storlek !
Söta iaf ! ;)
mumsfillibabba
de är verkligen jättesöta dina jirdar!
#13 Exakt :) Dom är som tamråttor i storlek ungefär.
tack förresten allesammans :)

Super söta!

ah , vad smaskens med hallon
.
är de osockrade frysta hallon som är tinade ? kan gerbiler äta det ?
och när jag ändå kom på det , kan gerbiler äta kiwi ?
#18 Ja de är frysta/tinade osockrade hallon. VIsst kan gerbilerna äta det, dom älskar också sånt :)
Men inte kiwi skulle jag inte ge.
Mje kiwi är samma princip som för citrus, det är för surt. Men hallon ska jag nog prova ge :) Eller ja, kanske jordgubbar för de har ja hemma ;)

mmm , gott ! det ska jag bjuda mina älsklingar på 
Hallon, jordgubbar, blåbär, björnbär och liknande är fritt fram att ge :)
en fråga bara, hallon är ju stenfrukt, får de verkligen äta det?

Hallon och björnbär är undantagen som bekräftar regeln.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Grejen med stenfrukter är att en del av dem har höga halter av en syra som sägs vara giftig, blåsyra. Denna ska finnas i kärnan/kärnorna och i skalet. I mindre stenfrukter är halten så låg att det krävs så stora mänger för att det ska bli farligt. Det är främst större frukter som persika, nektarin och avocado man bör undvika.
Men ärligt talat har jag inte kunnat hitta någon trovärdig källa till detta, trots att jag är rätt bevandrad inom ämnet, så ja. Men det är dumt att chansa i onödan. Jag ger dock mina torkade persikor och aprikoser, och än lever de och verkar må toppen.

Jag har för mig att jag har läst att stenfrukter är giftigt för människan oxå i stor mängd.. grejen är ju att vi tål mycket, mycket större mängder än gerbilerna. Kakao är oxå giftigt.. men vi äter ju choklad ändå ;) Djur tål det inte däremot.
Does it become a walk?
/Ida
#26 Du har så rätt. Det finns ju så mycket vissa djur tål och andra stendör av om man ska vara lite negativ hehe..

Haha, ja precis. Vet man inte säkert så är det ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Men hallon kan jag iaf säga att det är lugnt. Jag fick massor med hallon på mina buskar i somras men jag åt nog inte mer än 5 st själv. Gerbilerna blev som tokiga så fort de såg att jag hade ett hallon i handen.. det va som om de kände på sig bara jag va på väg ut o skulle kolla efter mogna :P
Does it become a walk?
/Ida
Hehe ja de är för söta de små liven. Vankas det godis står man högt på pluslistan!

Oooja! Måste ju tipsa om en godsak jag har upptäckt att iaf mina väljer före mandelspånen. Det är rätt dyrt, men värt det när man ser hur de verkligen äääälskar dem. Pinjenötter! :)
Does it become a walk?
/Ida
ja det är kalas, uppskattas mycket här med. Mina får det som godis lite då och då.